verrassend slotdeel van trilogie

Marieke Leest 05 mei 2023
Ontwaakt is het slotdeel in de serie rond Rehza Khan. Een trilogie die startte rond een privé-detective maar intussen heel wat meer geworden is dan een zoveelste serie. Het is een goede spannende trilogie geworden waar ook de auteur zijn eigen leven een beetje in verwerkt heeft.

Eerst en vooral wil ik Saeed feliciteren met deze trilogie. Dit is een selfpubber en toch levert hij zo’n mooi werk af. Quasi foutloos geschreven, leuke vormgeving van het ebook, daarnaast steekt hij nog veel tijd in de promo op zijn sociale media.

Het boek start al met een samenvatting van wat eerder gebeurd is. Als het al een tijdje geleden is dat je het boek hebt gelezen, komt dit zeker goed van pas.

In deel drie zit Khan in de gevangenis. Hoe hij daar terechtgekomen is, lees je in deel 2 maar het allerbelangrijkste is dat hij zijn dochter teruggevonden heeft, ook al kan hij nu niet bij haar zijn. Hij vindt er eerst wel een bepaalde routine en werkt op de gevangenisbibliotheek waar hij tussen de boeken kan vertoeven. Al lijkt rust hem daar ook niet gegund als hij plots een medegevangene dood terugvindt, die hem daarvoor nog om hulp vroeg.
Nadat Nora terug bij haar moeder is, is het niet makkelijk om haar oude leven weer op te nemen. Dan maakt ze zich ook nog zorgen om haar vader in de gevangenis.

De schrijfstijl van Saeed Ajaib is vlot en herkenbaar. Zoals ik ook al over deel één zei straalt het verhaal wel iets internationaals uit, maar toch ook wel gemengd met invloeden uit ons eigen landje. Ik kan me zo een grote stad voorstellen waar het verhaal zich afspeelt.

Ook de groei van Rehza Khan tijdens de drie delen is goed verwerkt. Zoals de titels van de boeken noemen, zo kan je de evolutie van het personage ook wel zien. Ontspoord, ontketend, ontwaakt.

En bovendien is het verhaal spannend en verrassend.

Dit boek en de hele trilogie zijn zeker een aanrader.

Meer recensies van Marieke Leest