Versplinterde ziel

Marieke Leest 18 mei 2023
Versplinterde ziel is het eerste boek dat uitgegeven wordt door een nieuw literair fonds, uitgeverij Tzara. Elke maand een boek.

Deel 1 van dit muzikale eerste boek speelt zich af in Tokio. Een repetitie van een strijkkwartet. Een Japanse man repeteert met drie Chinese muzikanten. Tussen het musiceren krijg je tevens wat mee van de Japanse cultuur. Hoewel het Japans voor mij helemaal niet vertrouwd is, trok de schrijfstijl me wel enorm aan.

Er gebeurt een inval, en de 11-jarige zoon Rei ziet alles gebeuren van uit te kast. Zijn vader en de andere muzikanten worden meegenomen maar Rei blijft alleen achter.

Jaren later leert de Franse Jacques, een instrumentenbouwer een beroemde Japanse violiste kennen. Zij heeft een connectie met zijn verleden. Hij draagt een verlies bij zich.

Prachtig boek. Mooie schrijfstijl. Geschreven vol emotie en muziek. Een reis door het leven van Rei. Een jongen die op jonge leeftijd zijn beide ouders is kwijtgeraakt en waarbij altijd een stukje in zijn leven is blijven ontbreken. Hij krijgt nu de mogelijkheid om de puzzel compleet te maken en de ontbrekende stukjes te verzamelen.

Meer recensies van Marieke Leest