Schijn bedriegt

Marije Ronteltap 29 september 2019
Vandaag (29 september) verschijnt het nieuwste boek van Sanne Hilleman: De actrice in mij. Ik mocht het al vooruit lezen via haar ARC-club (Advanced Reader's Copy). Hieronder lees je wat ik ervan vond.Van de schrijfster las ik eerder al 'Voor altijd twintig' en 'Circus Cesaria'.

Sanne publiceert haar boek via Pumbo.nl, een platform waar mensen hun eigen werk kunnen drukken en uitgeven. De afbeelding op de prachtige cover (op mijn ereader in zwartwit, maar in kleur is hij ook geweldig) is van Nataša David Iskrenović, grafisch ontwerpster en oprichter van Limun Design samen met haar broer.

In het verhaal maken we kennis met Lindsey Lanning, een beginnend actrice, maar die vanaf haar eerste rol gelijk heel succesvol is. Ze werkt met de groten der aarde in de filmindustrie. Haar leven wordt geregisseerd door haar manager Renée, die de touwtjes van haar agenda en alles in haar leven strak in handen heeft. Lindsey lijkt op het eerste gezicht arrogant en altijd bezig met haar uiterlijk - keeping up her appearance. Is dat alleen maar schone schijn of is het een masker dat verbergt wat zich echt van binnen afspeelt? Dan ontmoet ze Nick Turner, advocaat en de zwager van haar vriendin Sara en ontzettend aantrekkelijk.

Lindsey is niet een persoon waar de lezer makkelijk hoogte van krijgt. Soms richt ze - zo lijkt het althans - het woord tot de lezer. Niet iedereen zal de ik-vorm in het verhaal waarderen. Langzaam krijgen we wat kruimels toegeworpen over het verleden van de protagonist. En schone schijn is slechts schijn. Niet iedereen zal het eens zijn met haar keuzes. Dat is menselijk. De situaties in haar huidige leven zijn inherent aan haar status van beroemde filmactrice. En veel van haar gedrag is een gevolg van dingen die in het verleden zijn gebeurd. Er wordt gezegd dat mensen reageren op gebeurtenissen volgens een bepaald patroon: vechten, vluchten of verstijven. Lindsey gebruikt vooral het vluchten. Zodat ze niet met haar emoties hoeft om te gaan. Dat breekt haar op. Dat zou iedereen opbreken.

Daarnaast is het verhaal van Nick en Lindsey gewoon een heerlijk liefdesverhaal met ups en downs, zoals het hoort. Sanne heeft van al haar karakters levende personen gemaakt. Geen platte figuren, maar echte, ademende mensen met hun goede en minder goede eigenschappen. De setting van het boek geeft het de glamour van de filmsterrenwereld, maar ook de eenzaamheid waarmee beroemdheid gepaard kan gaan. Altijd maar mooi weer spelen houdt niemand vol. Maar ook dit verhaal heeft een 'Ze leefden nog lang en gelukkig.' Nou ja, lang weten we natuurlijk niet, maar gelukkig zeker.

Meer recensies van Marije Ronteltap