Mysterie versus klimaatverandering: een mooie samensmelting van verhaallijnen

Marije Ronteltap 11 april 2022
Ik mag meedoen met een online leesclub van uitgeverij Luitingh-Sijthoff over het boek Het lied van de Nachtvogels van Julie Carrick Dalton. De korte beschrijving van het verhaal trok me aan: een zoektocht naar iets wat 25 jaar geleden gebeurde en daar had moeten blijven en een natuurramp. Dat opent deuren voor bijzondere scènes en moeilijke keuzes voor onze hoofdpersonen. Julie is journaliste, schrijfster en spreker en woonachtig in Boston. Daar heeft ze een biologische boerderij.
Op de prachtige hardcover zien we een nachtelijke hemel vol sterren en nog net een glimpje van de boomtoppen. In goudkleur vliegt een aantal vogels. Het ontwerp is van graficus/vormgever Marry van Baar. Zij is geen inbekende in de wereld van boekomslagen. Voor haar ontwerp van het boek De Poolster van Anna Chojnacka won ze in 2013 de prijs voor Mooiste Boekomslag, een publieksprijs. In 2002 (Het boek van Gould van Richard Flanagan) en 2006 (Boven is het stil van Gerbrand Bakker) kenden boekverkopers haar deze prijs toe.
Het boek is vertaald door Selma Soester. Ze heeft vele vertalingen op haar naam staan. Boeken van Julie Kagawa, Jay Kristoff, Stephanie Garner, Juliet Marillier, Sherryl Woods en Susan Wiggs.

Cadie Kessler is entomoloog en ze onderzoekt de bergdennenkever en zijn effect op bosbranden. Ze is in New Hampshire, de plek waar ze is opgegroeid. 25 jaar is er iets gebeurd waar ze nooit over heeft gesproken en waarvan ze dacht dat het voor altijd begraven was. Dan krijgt ze een bericht van haar vriendin Daniela, die ze al 25 jaar niet gezien heeft: "Ik ben het, Daniela. Ze hebben hem gevonden." Dit zet een aantal gebeurtenissen in gang, waarbij Cadie alle zeilen bij moet zetten om niet ten onder te gaan. Zowel het geheim als de bosbranden zijn bedreigingen die de grondvesten onder haar wereld doen schudden, letterlijk en figuurlijk.

Als lezer schakel je tussen twee verhaallijnen; een in het heden en een in het verleden. Langzaam ontrafelt het verhaal en leren we wat er precies gebeurd is. Ik herkende heel veel van mezelf in Cadie, dus leefde erg met haar mee. Vooral het onzeker zijn over zichzelf, het willen beschermen van anderen, het jezelf verliezen in boeken en op sleeptouw worden genomen door een vriendin met een sterkere persoonlijkheid. En Daniela heeft veel trekjes waarvan ik had gewild dat ik ze had: moed, zelfbewust zijn en doorzettingsvermogen. Het is erg mooi om te zien wat er gebeurt als twee mensen open en eerlijk over dingen praten. Tot inzichten komen over elkaar en ontdekken dat het toch anders was dan ze gedacht hadden.

De schrijfster hinkt op twee gedachten: het bekend worden van alles wat er 25 jaar geleden is gebeurd en de urgentie van klimaatproblematiek. Het is niet iets dat ik eerder heb gelezen. Ik vind het lastig om er een hele duidelijke mening over te hebben. Eerlijk gezegd werd ik afgeleid van het mysterie door de wetenschappelijke kennis die werd beschreven over de bosbranden en hun oorzaak. En aan de andere kant vond ik het wel heel leerzaam. Ik denk ook niet dat ik het boek had opgepakt als het alleen over de bosbranden was gegaan, dus wat dat betreft was dat een mooie toevoeging. Of ik in de toekomst meer van dit soort boeken wil lezen, weet ik nog niet. Maar van de relatie tussen Cadie en Daniela en eigenlijk alle andere mensen heb ik genoten.

Meer recensies van Marije Ronteltap