Niets blijft verborgen in deze prachtige zoektocht naar het verleden

Marije Ronteltap 20 januari 2022
Met ThrillZone lees ik De verborgen vrouw van Belinda Aebi. Het is haar dertiende boek en haar twaalfde thriller. Ze is bekend van haar serie rondom onderzoeksrechter Maud Gelderman, waarvan al 7 boeken bestaan. Het nieuwe seriepersonage profiler Kaya De Regge heeft twee titels op haar naam. De verborgen vrouw is een stand alone, net als Troebel Water en Het Dorp. De cover is ontworpen door Sly Fox Cover Designs. Op de website vind je veel covers van andere bekende schrijvers zoals Monica Haak, Joanne Carlton, Petra Doom, Esther Boek en Mel Hartman. Het laat een vrouwengezicht zien met op de achtergrond een verlaten(?) gebouw. De kleuren zijn lichtbeige en grijze tinten. Verder alleen de schrijfster, titel, dat het een thriller is en uitgeverij Hamley Books. Geen schreeuwerige quotes die mij afstoten.

Bij de afbraak van een jutefabriek worden twee skeletten gevonden die hand in hand liggen. Langzaam ontrafelt hoofdrechercheur Stef Michiels wat er gebeurd is.

Belinda is voor mij een schrijfster die verhalen schrijft waar ik als lezer in meegezogen word. Ik word een personage in het boek dat - weliswaar buiten beeld - over de schouders meekijkt en de zoektocht van dichtbij meemaakt. Het hoeft voor mij niet nagelbijtend spannend te zijn. Ik houd van hoe zij haar verhaal opbouwt, laat zien gedegen kennis te hebben van waar ze over schrijft en mooie uitgewerkte karakters. Alles werkt mee naar een slotstuk waarbij alle lijnen samenkomen en ik als lezer tevreden het boek dichtsla.

Ieder personage draagt iets bij aan het verhaal. Zijn of haar expertise en kennis leiden uiteindelijk tot de oplossing: we leren wie het heeft gedaan en waarom. En zeker Stef, Raf en Emmy leren we beter kennen. De hoofdstukken zijn afwisselend in hun perspectief. Dat maakt dat je dichtbij ze komt; in hun hoofd kruipt bijna. Je merkt dat ze steeds meer emotioneel betrokken raken bij hun zoektocht naar de gevonden lichamen.

Ook de mooie beschrijvingen van de omgeving (Het leukste is zoeken via Google Maps en dan met Streetview zien waar alles gebeurt) en de technische kanten van het onderzoek maken het plot compleet.

Voor lezers die houden van een mooie langzame opbouw, het leren kennen van de personen en de mooie beschrijvingen van de omgeving, zijn de boeken van Belinda Aebi een aanrader. De verborgen vrouw is hierop geen uitzondering.

Meer recensies van Marije Ronteltap