Wat is liefde?

Marije Ronteltap 25 augustus 2019
Ik kom in aanraking met Stefan Tetelepta via zijn korte verhaal Nioma. Dit is via de Hebban Feelgood Club gratis als Zomerverhaal te lezen. In het Feelgood Café zegt Stefan dat we zijn debuutroman Kismet bij hem aan kunnen vragen voor een recensie. Stefan heeft dit boek in eigen beheer uitgegeven en ook de prachtige omslag met de boom gemaakt.

Kismet: het noodlot, zoals beschreven in een geloofsartikel van de Islam. Misschien klinkt 'De wil van de kosmos' beter. Het is onontkoombaar. Sommige mensen geloven niet dat het lot bestaat en dat je het allemaal in eigen hand hebt. We zullen zien.....

De lezer maakt kennis met Moira Singer, nog geen 30 jaar, single, makelaar en inwonend bij haar zus Evelien en haar man Josh. Op een zaterdagavond fietst ze naar een tuinfeest van haar vrienden Robert en Margot. Daar ontmoet ze Finn Bastin, 34 jaar, miljonair, ex-pokerspeler en wereldreiziger. Er is gelijk een wederzijdse aantrekkingskracht. Hij zegt dat het het lot is dat ze elkaar hebben ontmoet. Moira weet dat zo net nog niet. Toch doet ze in de dagen die daarop volgen haar uiterste best om hem 'toevallig' tegen het lijf te lopen.

We lezen eerst over Moira en hoe zij de dingen beleeft en ziet. Met haar nuchterheid en humor dringt ze door in het leven van Finn. Alles gaat goed. Toch heeft ze een onbestemd gevoel over Finn waar ze haar vinger niet op kan leggen. Dingen die hij vertelt die niet kunnen kloppen, die hij niet kan weten. Daarna vertelt Finn zijn verhaal en komen we erachter of het gevoel van Moira klopt. Stefan brengt de gevoelens en gedachten van zowel Moira als Finn op zo'n fijne manier dat je beide karakters begrijpt en met ze meeleeft. Ze komen echt tot leven en dat is een groot goed. Niemand in het verhaal is tweedimensionaal en alleen maar goed of slecht. Het is heel mooi om het verhaal van beide hoofdpersonen te kunnen lezen.

"Elk hart is gehavend, gaandeweg het leven vallen er gaten in die niet te helen zijn."

Stefan Tetelepta is het bewijs dat ook mannen feelgood verhalen kunnen schrijven met geloofwaardige personages. Over emoties en gevoelens, die - volgens velen - nog steeds het terrein van de vrouw zijn. Hij schrijft dat ook mannen hun dromen en verlangens hebben. Maar vooral dat je hart en hoofd samen moeten werken om gelukkig te zijn. Kismet is een heerlijke feelgood roman op een bijzondere manier verteld.

Meer recensies van Marije Ronteltap