Bijzonder verhaal

Marije Ronteltap 19 augustus 2019
Ik las Nioma via de Zomerverhalen van de Hebban Feelgood Club. Ik ken zijn eerdere roman Kismet niet. Dus was ook niet bekend met de hoofdpersoon Nioma.

Stefan heeft een fijne schrijfstijl. Je wordt vanaf het eerste hoofdstuk gelijk meegenomen in het verhaal. Nioma is een driedimensionaal karakter. Ze is een Aziatische lesbische vrouw met de gave de energie van mensen te kunnen lezen. Zij kan ze helpen daarmee om te gaan of ze helpen ergens vanaf te komen.
Zelf is zij - als net startend zelfstandig ondernemer - ook nog op zoek naar de juiste vorm voor haar readings. En naar wat haar gave allemaal inhoudt. Wanneer zij en haar vriendin Sam stuiten op een mysterie die te maken heeft met haar gave, duiken ze erin om het op te lossen. Zelfs als dit Nioma bijna fataal wordt.

Ook al telt dit verhaal slechts 48 pagina's, ik had het gevoel dat ik een veel dikker boek had gelezen. Nioma en Sam zijn een innemend stel. Ze vullen elkaar mooi aan. Nioma heeft haar onzekerheden. Wie heeft die niet? Zij worstelt met zichzelf. Wie ze wil zijn en welke plaats haar gave in haar leven inneemt. Dat wordt op een mooie manier beschreven. Dat is toch altijd een vereiste van een fijn verhaal: je moet je kunnen inleven in de karakters en met ze mee kunnen voelen, ze moeten menselijk zijn. Daar is Stefan zeker in geslaagd. Je merkt nergens dat dit verhaal niet door een vrouw geschreven is.
Kismet staat dus nu ook op mijn leeslijst.

Meer recensies van Marije Ronteltap