Lezersrecensie
Een aangrijpend verhaal over oude tradities in China
China, begin 19de eeuw. De zesjarige Kleine Bloem wordt door haar moeder verkocht aan de rijke familie Fong, waar ze de muizai (slavin) wordt van de zevenjarige Lin Jing. Het enige wat haar arme moeder haar kan schenken, zijn de gouden lotussen: ingebonden voeten, in de hoop dat Kleine Bloem op latere leeftijd kans maakt op een beter leven.
Lin Jing is jaloers op de kwaliteiten van Kleine Bloem en de band die zij met Lin Jings moeder heeft. Dit zorgt ervoor dat Lin Jing haar leven extra moeilijk maakt. Wanneer de meisjes ouder worden, zorgt het noodlot er echter voor dat de meisjes naar elkaar toegroeien en bondgenoten worden.
Gouden Lotus van de Chinese schrijfster Jane Yang schetst het lot van meisjes en vrouwen die opgroeiden in het China van de 19de eeuw, een periode waarin het patriarchaat domineerde. Yang laat zien dat vrouwen, ongeacht de klasse waarin ze werden geboren, nooit onafhankelijk mochten zijn en niet van hun vrijheid konden genieten. Ze werden vaak beschouwd als eigendom en moesten zich altijd schikken naar de wil van anderen.
Het lot van meisjes uit arme gezinnen was bijzonder schrijnend. Ze werden onder andere verkocht als slaven om te dienen in rijke huishoudens, maar dit betekende zelden een beter leven. Ze leden nog steeds honger, werden mishandeld door hun meesteres en moesten ten allen tijde gehoorzamen. Hun enige hoop was een huwelijk, maar door hun lage status bracht dat meestal weinig verbetering.
Een belangrijk statussymbool en vereiste om een goede huwelijkspartner te vinden, waren de gouden lotussen. Dit betekende dat de voeten van meisjes op jonge leeftijd werden ingebonden, waarbij de kleine tenen naar binnen werden geplooid. Hoe kleiner de voeten, hoe hoger hun waarde. Deze vervormde voeten golden als een teken van uithoudingsvermogen en discipline.
Jane Yang brengt dit deel van de Chinese geschiedenis op een levendige en aangrijpende manier tot leven. Kleine Bloem wordt voorgesteld als een moedig meisje dat, ondanks haar benarde situatie, de hoop niet opgeeft. Haar enorme doorzettingsvermogen maakt haar tot een inspirerend personage. De roman biedt een diepgaand en schrijnend inzicht in de positie van vrouwen in het oude China en de wreedheden die met tradities als voetbinding gepaard gingen.
De schrijfstijl van Yang is beeldend en meeslepend. Als lezer voel je de pijn en het onrecht dat de personages ondergaan. De beschrijvingen van de voetbinding en de harde realiteit van slavernij zijn soms schrijnend en confronterend, waardoor het boek diepe indruk maakt. Het roept zowel verontwaardiging als medeleven op, en laat je nadenken over de gevolgen van traditie en onderdrukking.
Een indrukwekkend en aangrijpend verhaal dat de lezer meeneemt naar een tijd waarin vrouwen nauwelijks rechten hadden en waarin fysieke pijn werd gezien als een pad naar een betere toekomst.
Lin Jing is jaloers op de kwaliteiten van Kleine Bloem en de band die zij met Lin Jings moeder heeft. Dit zorgt ervoor dat Lin Jing haar leven extra moeilijk maakt. Wanneer de meisjes ouder worden, zorgt het noodlot er echter voor dat de meisjes naar elkaar toegroeien en bondgenoten worden.
Gouden Lotus van de Chinese schrijfster Jane Yang schetst het lot van meisjes en vrouwen die opgroeiden in het China van de 19de eeuw, een periode waarin het patriarchaat domineerde. Yang laat zien dat vrouwen, ongeacht de klasse waarin ze werden geboren, nooit onafhankelijk mochten zijn en niet van hun vrijheid konden genieten. Ze werden vaak beschouwd als eigendom en moesten zich altijd schikken naar de wil van anderen.
Het lot van meisjes uit arme gezinnen was bijzonder schrijnend. Ze werden onder andere verkocht als slaven om te dienen in rijke huishoudens, maar dit betekende zelden een beter leven. Ze leden nog steeds honger, werden mishandeld door hun meesteres en moesten ten allen tijde gehoorzamen. Hun enige hoop was een huwelijk, maar door hun lage status bracht dat meestal weinig verbetering.
Een belangrijk statussymbool en vereiste om een goede huwelijkspartner te vinden, waren de gouden lotussen. Dit betekende dat de voeten van meisjes op jonge leeftijd werden ingebonden, waarbij de kleine tenen naar binnen werden geplooid. Hoe kleiner de voeten, hoe hoger hun waarde. Deze vervormde voeten golden als een teken van uithoudingsvermogen en discipline.
Jane Yang brengt dit deel van de Chinese geschiedenis op een levendige en aangrijpende manier tot leven. Kleine Bloem wordt voorgesteld als een moedig meisje dat, ondanks haar benarde situatie, de hoop niet opgeeft. Haar enorme doorzettingsvermogen maakt haar tot een inspirerend personage. De roman biedt een diepgaand en schrijnend inzicht in de positie van vrouwen in het oude China en de wreedheden die met tradities als voetbinding gepaard gingen.
De schrijfstijl van Yang is beeldend en meeslepend. Als lezer voel je de pijn en het onrecht dat de personages ondergaan. De beschrijvingen van de voetbinding en de harde realiteit van slavernij zijn soms schrijnend en confronterend, waardoor het boek diepe indruk maakt. Het roept zowel verontwaardiging als medeleven op, en laat je nadenken over de gevolgen van traditie en onderdrukking.
Een indrukwekkend en aangrijpend verhaal dat de lezer meeneemt naar een tijd waarin vrouwen nauwelijks rechten hadden en waarin fysieke pijn werd gezien als een pad naar een betere toekomst.
2
Reageer op deze recensie