De sterkte van een moeder

Marina De Wit 25 juni 2023
Alhoewel het boek een aantrekkelijke en bijzondere cover heeft, zou ik het niet meteen meenemen. Toch heeft deze auteur mij zeer aangenaam verrast. Karimi beschrijft met uiterste precisie het leven van Lolo, een vrouw van Afghaanse afkomst, die met haar kleine zoontje naar Nederland vluchtte.
Dit verhaal is echter niet zomaar het verhaal van een vluchteling, zoals ons vele verhalen worden voorgeschoteld in de media.
Dit is een levensverhaal van een sterke vrouw, die het welzijn van haar familie en later van haar eigen zoontje, altijd liet primeren voor haar eigen geluk. Zij heeft gedurende haar leven veel offers gebracht, maar heeft nooit opgegeven.
Door de gedetailleerde beschrijvingen en herkenbare weergave van de dialogen van de personages heeft dit verhaal niet alleen een inkijk in het leven van deze vrouw, haar vlucht naar een ongekend land, maar geeft de lezer een heleboel waarden mee, die in schril contrast staan met het Westerse beeld van een land en bevolking zoals in Afghanistan. Via de media krijgen we maar een beperkt beeld, maar dit verhaal gaat verder dan de oppervlakkige laag.
Diep menselijke gevoelens en waarden komen veelvuldig aan bod. Je kan als lezer niet anders dan dieper na te denken over vluchtelingen in het algemeen en over menselijke waardigheid in het specifieke geval van een alleenstaande moeder. Onze stereotiepe veroordelingen van vluchtelingen krijgen hierdoor een heel andere betekenis. Er schuilt meer achter het uiterlijk van deze mensen dan we ons kunnen voorstellen.
Door in het eerste gedeelte Lolo aan het woord te laten en later het verhaal aan te vullen met het leven en de zoektocht van haar zoon, blijft het verhaal boeien. Hier en daar zit er een humoristische noot in.
Een debuut dat een diepe indruk heeft nagelaten en me nog heel lang zal bijblijven.

Meer recensies van Marina De Wit