"Zo weinig tijd en nog zoveel te doen"

Marina De Wit 02 juni 2023
“Je ziet hem niet… toch is hij er.” Een bijkomende titel op de cover die het mysterie-gehalte alleen maar vergroot.

De Amerikaanse forenisch profiler Dr. Connie Woolwine wordt naar Edinburgh gezonden om deel uit te maken van het onderzoek naar mysterieuze verdwijningen van jonge vrouwen.
Meteen in het eerste hoofdstuk wordt er een jonge vrouw vermoord. In haar eigen bed, terwijl ze slaapt. De naam van de dader komen we meteen te weten: Fergus Ariss, een ‘wandelend lijk’ - dat is althans hoe hij zichzelf ziet.
Vrij vlug na de vondst van de vermoordde vrouw, verdwijnt er weer een jongedame. Is zij het volgende slachtoffer van dezelfde dader? Maar vooral, wat is zijn motief?
Rechercheur Brodie Baarda zal Woolwine’s hulp zeer goed kunnen gebruiken om de verschrikkelijke waarheid te achterhalen.

Deze keer geen verhaal met het duo Callanach en Turner, zoals we zouden kunnen verwachten van deze auteur. Dit nieuwe boek speelt wel in een gekende setting, nl. Edingburgh.
Helen Fields voert hiermee twee nieuwe personages op : forensisch profiler Connie Woolwine en politie-inspecteur Brodie Baarda. Een nieuwe duo, wat verwachtingen schept naar vervolgverhalen.
In deze verhaallijn gaan we niet op zoek naar de vraag ‘wie heeft het gedaan’ als wel ‘waarom’.
Een psychologische thriller die vanuit het standpunt van de dader in beeld wordt gebracht. Als lezer kruip je onder de huid van de profiler, die een zo accuraat mogelijk beeld moet opstellen van wat er in het hoofd van de dader omgaat. Natuurlijk speelt hier ook de tijd in het nadeel van het onderzoek. Of om het met de woorden van de dader te zeggen ‘Maar er was zo weinig tijd en nog zoveel te doen’...

Meer recensies van Marina De Wit