Integratie van generatie op generatie

Marina De Wit 25 juni 2023
Aya Sabi schetst ons het levensverhaal van Fatna, een vrouw van Marokkaanse afkomst, die zich in het Westen probeert te integreren. Wanneer ze bij Lalla Touria in dienst komt als kokkin, gaat er een heel nieuwe wereld voor haar open. Een wereld waarin vrijgevochten vrouwen sterk in het leven staan en er een eigen mening op nahouden.
Fatna worstelt met een geheim dat een enorme last op haar schouders legt, alsof zij het verleden van een hele generatie meedraagt. Door haar zwijgzaamheid en onderdanigheid probeert zij zich af te schermen van de buitenwereld.
Een volgend deel in het verhaal wordt opgetekend door Shams, de kleindochter. Dit verhaal legt een verbinding tussen verschillende generaties van vrouwen.

De auteur weet perfect de vinger te leggen op de pijnpunten waarmee een vrouw van etnische afkomst dient af te rekenen in de Westerse wereld. Het geloof, de tradities, de familiale verhoudingen, de politieke sfeer, het speelt allemaal een rol in de vorming van deze vrouwen. Zij willen enerzijds trouw blijven aan hun roots, maar anderzijds willen ze ook deel uitmaken van de nieuwe wereld.
Dit verhaal doet vooral nadenken over de impact van je achtergrond en omstandigheden op hoe je in het leven staat: zelf leven of geleefd worden.

Meer recensies van Marina De Wit