Lekker leesvoer voor jonge meiden

Liefa 07 juni 2019
Licht, camera… actie!
In Licht, camera, liefde laat Holly Smale ons kennismaken met de 15-jarige Hope Valentine, de jongste dochter van een bekende acteursfamilie. Hope wordt zeer beschermd opgevoed, iets waar zijzelf schoon genoeg van heeft. Ze kan niet wachten tot ze 16 wordt, want dan mag ze volgens de familieregels ook in de spotlights staan. Ze droomt al jaren van een glanzende carrière en kan niet wachten totdat ze het leven van een wereldberoemde filmster mag leiden.

Door de beschermde opvoeding heeft Hope geen sociaal leven, ze heeft alleen haar broer en zussen – die ook niet altijd tijd en aandacht voor haar hebben. Dit heeft ertoe geleid dat Hope een heel eigen wereld heeft gecreëerd, inclusief denkbeeldige vriendinnen. In deze wereld is alles mooi; Hope ziet alles door een roze bril. Zo speelt zij elke dag de hoofdrol in haar eigen film en alles wat niet mooi, fijn of positief is, wordt er onverbiddelijk uitgeknipt.

Hope heeft een passie voor romantische films, het liefst wil ze dat haar leven in een liefdesfilm verandert. Geleid door horoscopen is ze continue op zoek naar de Ware. Uiteindelijk denkt ze hem te vinden in de Amerikaanse Jamie. Al snel blijkt dat Hope de liefde niet kan sturen. Tot slot leert zij dat de wereld geen film is die je naar hartenlust kunt editen, en dat dit oké is.

Vlot boek met veel humor
Het boek is opgebouwd uit het echte verhaal afgewisseld met filmscènes die je meenemen in de belevingswereld van Hope. In het begin leest dit niet prettig, maar het went. De schrijfstijl van Smale is heel vlot, het boek leest dan ook heerlijk weg. Toch mist het wel diepgang en vind ik het jammer dat de karakters van de andere personages erg vlak blijven.

Over die personages gesproken, ik kreeg gedurende het boek echt een hekel aan Jamie. Ik vond ook dat hij in het tweede deel een te grote omslag maakte. Aan het eind begreep ik echter dat het beeld dat de lezer in het eerste deel van Jamie krijgt vooral wordt neergezet door Hope. We zien hem door haar roze bril. De Jamie in het tweede deel, is de versie zonder filter.

Licht, camera, liefde is een boek over een tienermeisje dat leert hoe de wereld en de liefde in elkaar zitten. Er zit veel humor in, maar ik vraag me af of het boek wel goed aansluit bij de doelgroep. Ik zie het dan ook niet als een Young Adult, maar als een meidenboek voor een iets jongere doelgroep. Hope komt op mij niet over als een 15-jarige. Ze is te naïef en gedraagt zich soms op een manier die niet past bij haar leeftijd (door haar beschermde opvoeding?).

Vraagtekens
Tot slot zit me nog iets dwars. Op een gegeven moment hoort Hope hoe haar zussen ruzie over haar maken. Er wordt hier gesuggereerd dat er iets is wat Hope niet (meer) weet of dat er iets mis is met haar. In het boek wordt hier niet meer op teruggekomen. Dat zorgt bij mij voor veel vraagtekens. Misschien komt dit nog ter sprake in het volgende deel, maar of ik dat ga lezen? Ik denk het niet. Jonge meiden raadt ik het echter zeker aan! Licht, camera, liefde is gewoon lekker leesvoer voor op een zonnige zomermiddag :)

Meer recensies van Liefa