Een verhaal over liefde en hoop - met een scifi-sausje

Liefa 10 juni 2021
Wetenschapper en natuurkundeleraar Ryland Grace wordt wakker op een ruimteschip, vergezeld door twee inmiddels overleden bemanningsleden. Hij heeft een aantal jaar in een kunstmatige coma gelegen en weet in eerste instantie niet wie hij is, waar hij is en wat hem te doen staat. Bovendien is hij helemaal alleen. Langzaam maar zeker komen zijn herinneringen terug: de wereld wordt bedreigd door een extinction level event en nu hij de enige is op het ruimteschip ligt het lot van de mensheid in zijn handen. Zal het hem lukken om deze missie tot een goed einde te brengen?

De auteur Andy Weir, die ik al kende van (de boekverfilming van) The Martian, heeft Project Hail Mary slim opgebouwd. Terwijl Grace zijn missie probeert te vervullen, kom je als lezer dankzij de flashbacks steeds meer te weten over de voorgeschiedenis van het project. Je moet niet bang zijn voor natuurkundige feitjes, want daar word je in dit boek ruimhartig op getrakteerd. Ik kan met geen mogelijkheid zeggen of alles klopt, maar het strooien met wetenschappelijke informatie heeft op mij wel het effect dat het verhaal geloofwaardig overkomt.

Het karakter Ryland Grace is een sympathiek figuur. Terwijl hij op aarde bekend staat als een persoon die uit angst confrontatie en verbinding uit de weg gaat, komt hij tijdens de missie tot bloei. Je ziet hem groeien en keuzes maken die hij anders nooit gemaakt had. Als gaandeweg het verhaal blijkt dat Project Hail Mary een zelfmoordmissie is en hij destijds bovendien niet vrijwillig aan boord is gegaan, maakt hem dat verdrietig en kwaad. Toch wordt hij niet roekeloos, want hij zit inmiddels zo in het project dat hij er alles aan wil doen om het te laten slagen.

Project Hail Mary is voor mij een boek over liefde en hoop. De liefde van een leraar voor zijn leerlingen, de liefde van een wetenschapper voor zijn vak, de liefde van één mens voor de mensheid en de liefde van een man voor zijn (intergalactische) vriend. Uit liefde desnoods bereid zijn te sterven voor de ander, terwijl de drang tot overleven je dwingt na te denken over ongekende mogelijkheden. En altijd hoop blijven houden op een goede afloop, hoe donker het om je heen ook is.

Project Hail Mary is wat mij betreft een absolute aanrader voor liefhebbers van scifi thrillers. Het verhaal is origineel en zit boordevol onverwachte plotwendingen. Het smaakt naar meer, dus ik ga in ieder geval de andere boeken van Andy Weir op mijn TBR zetten!

Meer recensies van Liefa