Een origineel verhaal (maar verwacht geen Dan Brown)

Liefa 08 juni 2020
Let op: deze recensie bevat spoilers!

In ‘Zeg maar Joe’ komt Jezus (Joe) terug op aarde om de mensheid te redden van de ondergang. Dit onderwerp maakte mij direct nieuwsgierig naar het verhaal en de belofte van een Dan Brown-achtig verhaal maakten dat de verwachtingen hoog waren. Deze verwachtingen werden deels waargemaakt.

De schrijfstijl is bijzonder prettig en het verhaal leest dan ook heel makkelijk, maar mist de spanning van Dan Brown. Het element dat er verborgen feiten over het ‘ware christendom’ boven tafel komen – zoals bij Dan Brown vaak het geval is – lijkt slechts een bijrol te spelen. De wereld is volgens mij vooral onder de indruk van de wonderen die Joe verricht – en terecht – maar de rechtzettingen van zijn leer en de vondst van de teksten van Amos worden alleen de lezer duidelijk. Al gebeurt dit naar mijn mening ook enkel terloops en ontbreekt er een goede uitleg van de consequenties hiervan voor het christendom en andere geloven.

Verder zou ik graag meer willen weten over zijn 12 nieuwe apostelen die er na zijn hemelvaart vanuit hun specialisaties voor moeten zorgen dat de aarde en de mensheid gered wordt. Ik kan na het lezen van dit boek niet precies zeggen hoe ze heten en wat hun drijft, daarvoor blijft de introductie te oppervlakkig. De karakters blijven sowieso vrij vlak en de moderne Jezus is naar mijn mening iets té menselijk. Zo heeft hij niet nagedacht over de consequenties van de door hem veroorzaakte zonsverduistering (ongelukken et cetera) en vergeet hij Sophie zodra hij meedoet aan een tv-interview en de aandacht hem naar de bol lijkt te stijgen. Wat leidt tot drugsgebruik en seks met twee vrouwen, waarbij hij ook geen moment lijkt stil te staan bij de gevoelens van Sophie en achteraf niet direct begrijpt wat hij verkeerd gedaan heeft.

Wat is de rol van Sophie überhaupt in dit verhaal? Is zij er enkel omdat er een moderne Maria bijgehaald moest worden? Om de menselijke kant van Joe te belichten? Om te laten zien dat Joe meer aandacht heeft voor ‘een eenvoudige lerares’ dan voor wereldleiders? Om Joe tot twee keer toe te redden van de dood? Daarover gesproken, was het voor het verhaal niet beter geweest als Joe wel vermoord was? Al was het alleen maar om het oorspronkelijke Bijbelverhaal als leidraad aan te houden, er zijn immers wederom 12 apostelen en er is ook iemand die hem verraadt (al wordt in dit boek het verraad van Judas dan ook weer tegensproken). Kortom, het roept bij mij nogal wat vragen op.

Heb ik dan niets positiefs te zeggen over ‘Zeg maar Joe’? Zeker wel! In deze tijd waarin de wereld totaal ontregeld is door een pandemie en mensen weer massaal lijken te zoeken naar verbinding, komt dit verhaal als geroepen. Ik kan mij dan ook goed inbeelden hoe het zou gaan als Jezus nu terug zou keren op aarde. De oplossing om de mensheid te redden lijkt misschien te simpel, maar is krachtig in zijn eenvoud. Ik hoop dat het dan zal gaan zoals in dit verhaal, maar ik ben misschien te pessimistisch om dat te geloven.

Ik wil ook nog benoemen dat ik het krachtig vind dat in dit boek vrouwen hoge posities bekleden, zonder dat dit een onderwerp is van gesprek. Het is de normaalste zaak van de wereld en zo zou het ook moeten zijn.

Zou ik dit boek aanraden? Ja, maar dan zou ik de vergelijking met Dan Brown weglaten, dat schept verkeerde verwachtingen. Lees het boek vooral als je nieuwsgierig bent naar een terugkeer van Jezus in deze tijd. Als je zonder verdere verwachtingen in dit verhaal stapt, zal je zeker verrast worden. Het einde van het verhaal is eigenlijk pas het begin, ik zou zeker het vervolg lezen als dat geschreven zou worden.

Meer recensies van Liefa