Een onveranderd actueel thema

Marina67 14 januari 2020
Rassenhaat, ik heb het nooit begrepen. Evenals jodenhaat, islamhaat, LHBTI-haat of welke haat dan ook. Waarom zou je iemand haten allen omdat die persoon anders is dan dat jij bent. Voelen mensen zich echt beter als ze een ander onderdrukken, uitschelden, schofferen? Of doen ze dat om te verbloemen dat ze zelf niet zoveel voorstellen?

Als Beale street kon praten vertelt het trieste verhaal van Fonny en Tish, een jong Afro-Amerikaans stel dat sinds hun kindertijd bevriend is en uiteindelijk een stel wordt. Tish verwacht hun eerste kindje maar Fonny zit in de cel. Opgepakt omdat hij zwart is.

Naast het thema rassenhaat komen de thema’s ontluikende volwassenheid en seksualiteit en familierelaties aan de orde. Allemaal prachtig beschreven door James Baldwin. In volzinnen doorspekt met filosofie. De karakters zijn mooi beschreven waardoor de lezer met ze meevoelt.

Het verhaal speelt zich af in de jaren zeventig maar helaas heeft er in Amerika sinds die tijd nog weinig progressie in positieve zin plaatsgevonden omtrent de rassenhaat. Dit thema blijft onveranderd actueel. Alleen al om die reden is dit terecht een klassieker

Meer recensies van Marina67