Een sterk geschreven ongemak

Marina67 29 juli 2019
"Niemand kent mijn hart. Het zit diep verborgen achter jas, huid en ribben. In moeders buik is mijn hart 9 maanden belangrijk geweest, maar eenmaal uit de buik maakt niemand zich er meer druk om of het wel genoeg slagen per minuut maakt, schrikt niemand op als het even stilvalt of zo snel begint te kloppen dat er wel sprake moet zijn van angst of spanning".

Jas is een 12 jarig meisje dat opgroeit in een streng gelovig boerengezin. Zij heeft een jonger zusje en 2 oudere broers. De oudste broer verdrinkt op een gegeven moment en dat ontwricht het hele gezin.
Ieder gezinslid drijft stuurloos rond, kan de kade niet meer vinden. Ze vervreemden van zichzelf en elkaar. Als het bedrijf dan ook nog wordt getroffen door mond en klauwzeer en het vee geruimd moet worden dan is er helemaal geen redden meer aan.

De auteur schrijft het verhaal vanuit het pespectief van Jas. Jas houdt na het overlijden van haar broer haar jas altijd aan. De jas geeft haar een veilig gevoel nu alle veiligheid is weggevallen en ze bovendien in een, door de puberteit, veranderendlichaam zit.

"Het gaat erom dat je je inleeft., zei de juffrouw. Volgens haar was ik goed in inleven en minder goed in uitleven. Het kwam weleens voor dat ik te lang in de ander bleef hangen omdat dat makkelijker was dan in mezelf te blijven".

Marieke Lucas Rijneveldt weet naar mijn idee treffend en beeldend weer te geven hoe alle gezinsleden niet meer functioneren na een ondermijnend drama. Hulp vragen is er niet bij. Behalve van de gereformeerde kerk, maar zelfs daar schamen ze zich.

Jas en haar broer en zus raken zo stuurloos dat ze vervallen in grensoverschrijdend en grenzeloos gedrag. De auteur beschrijft dit ook zeer treffend en weet zo een sfeer van ongemak, verdriet en uitzichtloosheid neer te zetten.
Het boek zit vol met vergelijkingen en metaforen. Hierdoor vervalt de auteur soms in herhaling, het is net iets teveel van het goede wat mij betreft.
De plot is sterk en goed uitgewerkt, evenals de karakters. Marieke Lucas Rijneveldt heeft mij zeker weten te raken en ik vind het knap dat zij op jonge leeftijd zo'n thema kan uitwerken en zo treffend en beeldend kan schrijven. Wat mij betreft echt een talent.

Vanwege de vele vergelijkingen en metaforen net geen 5 sterren, maar 4,5. Wat zich hier laat vertalen naar 4

Meer recensies van Marina67