Je dromen waarmaken

In het Geheim van Silvermoor neemt schrijfster Tracy Rees je mee terug in de tijd. Het speelt zich af rond 1900 in twee kleine mijnwerkersdorpjes in Engeland. De twee hoofdpersonen zijn Tommy en Josie. Het boek is verdeeld in korte hoofdstukken die door beide hoofdpersonen om en om worden verteld.

Tommy en Josie zijn beiden mijnwerkerskinderen, hun toekomst ligt ook vast. Tommy moet zodra hij 14 jaar is in de mijnen gaan werken. Tijdens een wandeling ontmoeten ze elkaar en praten ze over de toekomst. Ze dromen allebei van een andere toekomst. Zo wil Tommy graag studeren. Daar met anderen in de familie over praten is lastig, je moet gewoon doen wat er van je verlangd wordt.

Tijdens hun ontmoetingen stuiten ze op een groot geheim. Zou dit helpen om hun dromen waar te maken en hun levens te veranderen?

Doordat je elke keer vanuit een ander perspectief leest zit je erg snel in het verhaal en wil je ook verder lezen om te kijken hoe het met de andere persoon verder gaat. Het is heel beeldend beschreven, ik zou graag een tijdreis willen maken om het zelf allemaal te bekijken. De verschillen tussen arm en rijk, het zware leven in de mijnen, mooie vriendschappen, maar ook mensen die ondanks alles overal het beste van proberen te maken. In het boek volg je Tommy en Josie in hun veranderingen van kind naar jong volwassenen.

Ik vond het een heerlijk boek om te lezen. Het is een mooi afgerond verhaal, al zou ik een eventueel vervolg zeker nog lezen.

Meer recensies van Marion Licht (Samen thuis, samen uit)