Interessante kijk op Nederlandse gewoontes

Niksen is een interessant boek over het typisch Nederlandse (volgens schrijfster Olga Mecking) niksen. En met niksen bedoeld zij niets negatiefs, maar iets wat goed is om te doen.

Er wordt een vergelijk gemaakt met gebruiken andere landen, zoals Hygge in Denemarken. In het boek staan vrij veel verwijzingen naar andere boeken en onderzoeken. Ik vond dit af en toe de vaart uit het verhaal halen.

Olga Mecking is geen Nederlandse en kijkt dus met een andere blik naar onze gewoontes. Niksen wordt gezien als iets wat goed is voor een mens. Plan tijd in je agenda om af en toe helemaal niets te doen.

Aan het eind van elk hoofdstuk worden er een aantal vragen gesteld, waardoor je meer gaat nadenken over het boek.
Al met al een leuk boek om te lezen, maar door alle verwijzingen naar andere bronnen (in mijn dwarsligger ruim 30 pagina’s met bronvermeldingen) toch maar ***sterren.

Meer recensies van Marion Licht (Samen thuis, samen uit)