De verzetsman en de voetbalheld.

Marja Legius 28 maart 2023
De jonge boerenzoon en verzetsman Gerhard Nijland uit Daarlerveen wordt na de grootste bankoverval aller tijden opgepakt en afgevoerd. Sindsdien is hij spoorloos. Tijdens de research voor zijn boek De grootste bankoverval allertijden ontdekte Frank Kraken de sporen die leidden naar dit opmerkelijke verhaal. Het lukt hem om de ontbrekende puzzelstukjes te vinden die hem leidden naar het graf van Gerhard Nijland. Dit bijzondere verhaal paste niet gelijk in het boek van De grootste bankoverval waardoor het verhaal een afzonderlijk boek geworden is.

Ook zonder voorkennis van het boek De grootse bankoverval aller tijden is dit boek goed te lezen. In het bonusdeel achter in het boek wordt een stukje uit dit eerdere boek gepubliceerd wat gaat over de arrestatie van Gerhard Nijland.

Frank Krake doet voor zijn boeken altijd zeer gedegen onderzoek en dat is ook bij dit boek weer zeer grondig en vakkundig gedaan. Ter verduidelijk zijn er foto’s toegevoegd waardoor de hoofdpersonages een gezicht krijgen en het verhaal nog persoonlijker wordt. Omdat de voetbalheld van dit verhaal Otto “Tull” Harder een begrip was in Duitsland is er van hem veel beeldmateriaal te vinden uit zijn gloriedagen. En ook al ben je niet echt een fanatieke voetbalfan dan toch is dit stukje geschiedenis over deze Duitse voetbalheld heel interessant en goed opgebouwd. In het concentratiekamp van Ahlem komen de levens van verzetsman Gerhard Nijland en de inmiddels tot kampcommandant benoemde Otto “Tull” Harder samen.

Omdat het boek maar 96 pagina's bevat heb je het zo uit maar na het lezen van dit verhaal weet je in ieder geval wat er met Gerhard gebeurd is na zijn arrestatie en welke ontberingen hij heeft moeten doorstaan mede door de kampcommandant. Ook wordt duidelijk waarom er niet eerder bekend was waar Gerhard na zijn arrestatie gebleven was en weet je wie de echte held van dit verhaal is.

Met dit boek heeft Frank Krake weer een interessant en gedetailleerd document toegevoegd aan zijn oeuvre dat ik met belangstelling gelezen heb.

Ik kreeg het boek als vooruitleesexemplaar via Samenlezenisleuker om mijn eerlijke mening erover te geven waarvoor hartelijk dank. Ook dank aan Frank Krake dat hij het boek gesigneerd heeft.

Meer recensies van Marja Legius