Uitgedokterd.

Marja Legius 10 april 2024
Het boek begint met de artseneed De eed van Hippocrates waar elke arts zich aan moet houden waarna een proloog volgt die gelijk spannend is.
Het boek is ingedeeld in 4 delen. De 4 seizoenen van één jaar. Met hoofdstukken waarbij afwisselend één van de drie hoofdpersonages aan het woord is. Eveline Johansen, journaliste, die als moeder van Valerie precies wil weten wat er misgegaan is bij de operatie van haar dochter en daarvoor een journalistisch onderzoek start. Justus Zuiderwijk, neurochirurg die de operatie heeft uitgevoerd en een verslavingsprobleem heeft en Ferdinand van Grunsven, medisch afdelingshoofd, die financieel moeite heeft om zijn familie Landgoed Welgelegen te onderhouden.
Door deze wisseling van perspectief wordt het hele verhaal telkens in kleine stukjes aangeboden en blijf je nieuwsgierig hoe het verder gaat met elk van hen. De personages zijn zeer geloofwaardig en echt. Je voelt de sympathie of antipathie voor hen. Elk woord en elke zin klopt gewoon. Het boek leest daardoor prettig en het verhaal blijft boeiend.
De gebeurtenissen volgen elkaar op en ondertussen kom je meer te weten over de achtergronden en de wantoestanden in dit specifieke ziekenhuis. Eveline die steeds krankzinniger wordt om de schuldigen te straffen en de afgrond die steeds dichterbij komt voor de artsen Justus en Ferdinand.
In de Verantwoording door Antoinette lees je wat haar aanleiding was dit boek te schrijven en vertelt ze haar ervaringen. Maar ook hoe de marktwerking werkt. Dat farmaceuten invloed hebben op de keuze van artsen en hoe zorgverzekeraars mede de budgetten voor een ziekenhuis bepalen. Hoe er omgegaan dient te worden met medische missers en dat altijd de patiënt bovenaan dient te staan. Dat eerlijke en duidelijke communicatie tussen arts en patiënt het meest belangrijke is omdat je als patiënt al zo kwetsbaar ben. Vandaar de artseneed.
Een mooie aanvulling is dat de royalties van dit boek gedoneerd worden aan de Stichting ALS Nederland.
Ik heb dit boek met veel plezier gelezen en zal zeker nog vaker een boek van deze auteur willen gaan lezen.
Ik mocht dit boek lezen namens Vrouwenthrillers en wil hen en Antoinette Kalkman hartelijk danken voor het beschikbaar stellen van het boek.

Meer recensies van Marja Legius