Oppervlakkig

Marjan 23 augustus 2021
Hoe zou het zijn om de The Pacific Crest Trail te lopen? Toen ik het boek bij de tips voor ‘Lees een sportief boek’ voor de reading challenge checklist zag staan, werd ik meteen nieuwsgierig. Wat en wie kom je tegen tijdens zo’n reis?
Tim Voors liep het pad, 4286 kilometer van Mexico naar Canada en schreef daar een boek over.

Maar wat viel het boek me tegen. De keuze voor een grotendeels chronologische beschrijving met af en toe een uitstapje naar een gedachtenspinsel en de vrij korte zinnen en hoofdstukken gaven mij een ‘en toen, en toen, en toen…’-gevoel.
De beschrijvingen van de mensen die Tim op zijn reis tegenkomt blijven oppervlakkig. Hij geeft mensen een stempel ‘Jettfighter loopt snel’, maar hoe is ze verder? Goldie neemt Tims verhalen met een korrel zout, maar waar zijn de voorbeelden waaruit dit blijkt?
Ook de moeilijkheden die hij onderweg tegenkomt zijn niet echt uitgediept. Hij loopt een stuk, komt bij een camping/hotel, drinkt één, meer of te veel biertjes, haalt een nieuwe voedselvoorraad op. En dan komt er weer een nieuw hoofdstuk in dezelfde trant.

Halverwege wilde ik stoppen, maar omdat ik er snel doorheen ging en de vormgeving wel echt heel mooi is, heb ik het toch uitgelezen. Het is echter geen boek dat ik me nog zal blijven herinneren.

Meer recensies van Marjan