Ontroerend en een eye-opener

Marjan 15 oktober 2021
Maxe de Rijk is mentor van een vmbo-kansklas: een klas met kinderen die het schooladvies praktijkonderwijs hebben gekregen, doordat ze op de basisshool grote leerachterstanden hebben opgelopen. In de kans-klas mogen ze in drie jaar proberen hun achterstand weg te werken. Als dat lukt, kunnen ze vervolgens hun vmbo-diploma halen.
In ‘Geen stress we gaan het maken’. Verhalen uit mijn vmbo-kansklas vertelt De Rijk over de strijd van haar leerlingen om het vmbo te halen en laat ze zien met welke problemen de kinderen te maken hebben. Ze hebben een enorm laag zelfbeeld, missen kennis en vaardigheden, krijgen weinig ondersteuning van ouders en voelen heel sterk de lage verwachtingen van sommige docenten. Met haar boek geeft Maxe de Rijk haar leerlingen een gezicht en krijg je inzicht in hun gedrag. Natuurlijk wordt Ibrahim boos als het niet lukt bij techniek, dat is geen onwil, maar onmacht. En je snapt ook waarom Youssef naar huis gaat, omdat zijn docent moppert als hij zijn boek is vergeten. Tevens maken de verhalen duidelijk hoe groot de positieve invloed van een goede docent op leerlingen in het praktijkonderwijs kan zijn en hoe leuk, aanhankelijk, zorgzaam en wijs De Rijks leerlingen zijn.
Het boek is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in onderwijs en de manier waarop onderwijs verschil kan maken.

Meer recensies van Marjan