Zelfhulpboek voor 'meedwangers'

Marjan van Druenen 20 februari 2020

“Eindelijk besefte ik dat ik niet moest leren om met mijn partner om te gaan, maar moest leren met mezelf om te gaan.”

Ieder mens kent een zekere mate van dwangmatig gedrag: een paar keer controleren of de deur echt op slot is of niet op de randen van tegels lopen. Als dit gedrag veelvuldig en langdurig voorkomt en wanneer iemand beperkt wordt in het alledaagse leven, spreken we van een dwangstoornis (dwanggedachten en/of dwanghandelingen). Wanneer mensen angstig zijn zonder dat er werkelijk gevaar bestaat en daardoor niet meer goed kunnen functioneren in het dagelijks leven wordt gesproken over een angststoornis. Angst en dwangmatig gedrag hebben een enorme weerslag op iemands gezinsleven, werk en sociale leven. Thea van Bodegraven-Boonstra heeft aan den lijve ondervonden dat de partner of ouder van de drager van een angst- of dwangstoornis veelal meelijdt onder de enorme gevolgen. Zij schreef hierover een uniek boek: Als helpen niet helpt.

Om als naaste liefdevol en zorgvuldig iets te kunnen veranderen in de situatie heeft Boonstra een methode ontwikkeld. Je leert inzien dat je een ander nooit kunt veranderen, wel jezelf. Grenzen stellen en je aan je eigen afspraken houden zijn slechts 2 voorbeelden. Loslaten is hierbij een grote belangrijke factor.

Boonstra heeft zich uitermate goed verdiept in de aandoening en de gevolgen hiervan en schrijft vanuit haar expertise als relatiecoach en als ervaringsdeskundige. Door de afwezigheid van vakjargon is haar werk met bijbehorende Boonstra-methode voor iedereen toegankelijk. Ze schrijft geruststellend en integer over haar eigen ervaring en laat vele anderen aan het woord over hun ondervindingen. Mee-dwangen gebeurt uit liefde, echter wanneer auteur je een spiegel voorhoudt door de ziekte te vergelijken met suikerziekte zal het kwartje vallen. Een geweldige metafoor waardoor je aangespoord zal worden tot een liefdevolle ommezwaai.

Als helpen niet helpt is een geslaagd geheel geworden met veel ervaringsverhalen, tips, interviews, een praktische methode en een werkboek. De verfijnde zwartwit tekeningen zijn gemaakt door Judith Fonteijn. Geschreven voor naasten van iemand met een GGZ-diagnose, maar zeker ook interessant voor degene mét de diagnose.

Meer recensies van Marjan van Druenen