'Ik hield niet van mijn leven'

Jonathan Lehmann is een succesvol advocaat in New York. Maar hield niet van zijn leven totdat hij drugs en feesten ontdekte. Heel tijdelijk leek hij zijn doel van het bestaan gevonden te hebben. Slechts heel tijdelijk.   Na de dood van zijn vader, een verbroken relatie en het lezen van een boek van Eckhart Tolle, de befaamde Duitse leraar en schrijver van het bekende boek: De kracht van het nu, besluit hij het roer om te gooien en vertrekt naar India. Daar wil hij leren om rust in zijn hoofd te vinden door verschillende ashrams (leefgemeenschappen en ontmoetingscentra) te bezoeken en te leren mediteren.

Lehmann schrijft afwisselend over zijn belevenissen in en om de ashrams en het verleden. Het verleden gaat vooral over zijn ouders, met name zijn vader, zijn liefdesverdriet en drugsgebruik. De ervaringen in India zijn min of meer veel van hetzelfde: mediteren, zijn relatie met vrouwen en wel of geen seks. Vooral over het laatste is hij erg openhartig. Steeds weer worstelt hij met zijn verslavingsgevoelig gedrag. Hij doet erg zijn best om tantra onder de knie te krijgen, in dit geval in de vorm van seks. De geestelijke verruiming en bevrijding waar tantra voor staat blijft achterwege.

Voor wie wil gaan rondtrekken van ashram naar ashram, van goeroe naar goeroe, zal het een fijne introductie zijn. Voor wie reeds gezworven heeft tussen ashrams en goeroes, een feest der herkenning. Voor de geïnteresseerde in meditatie, tantra en andere spirituele zaken zal het te oppervlakkig blijven. Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat het altijd een vlot leesbaar en soms zelfs grappig geschreven verslag is.

Dagboek van een gelukstoerist met als ondertitel: Golden Wall Street boy gaat spiritueel shoppen in India is een in dagboekvorm geschreven verhaal. Het beslaat de periode november 2016 tot en met februari 2017 van een advocaat die op reis gaat en op zoek is naar zingeving. Hoewel hij leert mediteren blijft verdere diepgang uit en is het enigszins een eenzijdig verhaal. Het is bovenal een persoonlijk relaas met aan het eind Lehmann’s drie gewoontes voor geluk in acht bladzijden. Hierin lezen we over het belang van mediteren en het hebben van een rustige geest. Het beloofde: ‘als je dit gelezen hebt, ben je een ander mens geworden’ blijft echter uit.

Tegenwoordig geeft Jonathan Lehmann (1978) lezingen en bedrijfstrainingen en is hij actief op social media waar hij zijn ervaringen deelt.

Meer recensies van Marjan van Druenen