Uit het leven gegrepen

Marjet Maks 24 mei 2020 Auteur
‘Het gouden lint’ is de achtste roman van Marleen Schmitz die onlangs bij Z & K uitkwam en ook dit verhaal staat weer als een huis. Marleen heeft een prettige, vlotte schrijfstijl, haar verhalen gaan over gewone mensen, in wie haar lezers zich makkelijk kunnen herkennen. De conflicten en problemen die haar personages moeten oplossen of waar ze mee moeten leren leven, zijn niet hoogdravend of heel spannend, maar wel heel herkenbaar.

In haar vorige boek ‘Een verre vriend’, heeft Rita een moeizame relatie met een militair met een oorlogstrauma. In ‘Late lente’ zet weduwe Liesbeth de rozenkwekerij van haar overleden man voort. ‘Tussen twee grenzen’ is gebaseerd op een waargebeurde geschiedenis die vlak voor WOII plaatsvond in een grensgebied in Limburg dat ook bij Duitsland heeft gehoord. ‘Twee zussen, drie levens’ gaat over twee zusjes, de een staat haar nier af aan de ander. In ‘Wintervlinder’ gaat Maja op zoek naar haar onafhankelijkheid. In ‘Zand en Zilver’ komen we meer te weten over de tennissport en zandsculpturen en last but not least, misschien ook wel mijn favoriet, ontstaat er in ‘Zwarte ogen, groene ogen’ een diepe liefde tussen een eenvoudige jongen en de dochter van de bovenmeester.

In ‘Het gouden lint’ wint Marije meer dan een half miljoen euro’s in de Postcodeloterij. Het komt op het juiste moment, want ze zat met de handen in haar mooie haar. Ze was haar baan als serveerster in het eethuisje van haar ex-vriend kwijtgeraakt en ze wist het even niet meer. Met het geld wil ze iets goeds doen, maar er loeren aasgieren op haar, iedereen wil een graantje meepikken van haar rijkdom. Om niet meer herkent te worden op straat knipt ze haar haar af en worstelt met de vele keuzes die er zijn om haar nieuwe leven betekenis te geven. Een restaurant openen of een opleiding beginnen. Of, en dat is misschien iets dat echt bij haar past, een project in Afrika steunen, dat het voedselprobleem wil oplossen door de aanplant van wonderbomen, de zogenaamde Moringa oleifera. Langzaam maar zeker komt ze tot de juiste oplossing, mede doordat ze de ware liefde ontmoet en ze leert dat geld bezitten niet alles is om gelukkig te zijn.

Meer recensies van Marjet Maks