Het paard Wexy, bijna twee honderd jaar oud, komt weer tot leven

Marjet Maks 30 september 2023 Auteur
Christine Linneweever is bekend van haar Gouden paarden-serie uitgegeven door Kluitman. Daarnaast schrijft ze ook historische romans. Wexy, het spannende leven van een strijdros is haar derde historische roman, waarin paard en historie mooi samenkomen.
Dat Christine veel over paarden en hun verzorging weet is ook voelbaar in Wexy. Wexy was het zeer bijzondere paard van de prins van Oranje, de latere koning Willem II. Het paard streed in 1814 mee tegen het leger van Napoleon Bonaparte in de slag bij Quatre-Bras en raakte twee dagen later tijdens de slag bij Waterloo ernstig gewond.

Wexy was een eigenwijs en intelligent paard, dat door de prins bijzonder geliefd werd en door Christine Linneweever mooi nagevoeld met fictie en feit door elkaar heen geweven.
We volgen Jan in Den Haag vanaf het jaar 1813. Jan is een jaar of zestien, die na de dood van zijn vader bij een hoefsmid in huis komt en zijn leerjongen wordt. De hoefsmid onderhoudt de hoefijzers van de paarden in de Koninklijke Stallen en zo komt Jan in contact met Willem Frederik, de erfprins, later kroonprins en koning Willem II. Zijn paard Wexy is nogal kieskeurig wat betreft zijn berijders en verzorgers. Maar Jan lijkt hij te mogen. Evenals de prins, die Jan aanstelt als de vaste verzorger van zijn vurige bruine ruin. Jan heeft zijn droombaan en beleeft samen met Wexy de nodige avonturen al blijft de auteur wat betreft de annalen van Wexy trouw aan de feiten. Jan is een fictief personage, een sympathiek jong mens die we goed leren kennen en dankzij hem is de lezer ooggetuige van een niet onbelangrijk stuk geschiedenis.

Wexy begint met een proloog in het heden. Janne, een paardenmeisje, moet mee met een schooluitje naar het koninklijk paleis aan het Noordeinde. Ze heeft er weinig zin in, want ze zal haar paardrijles die middag moeten overslaan. Ze dwaalt wat rond en komt in de Koninklijke Stallen terecht waar ze in een toonzaal Wexy ontmoet. Het bijna twee honderd jaar oude paard stierf toen hij 38 jaar oud was om daarna opgezet te worden en tot op heden nog te bezichtigen is. Het boek sluit af met de epiloog, een woordenlijst met uitleg van de moeilijke begrippen en een verantwoording van de schrijfster.
Wexy is een vlot en toegankelijk geschreven verhaal voor wie van paarden en geschiedenis houdt.

Meer recensies van Marjet Maks