Twee levens en de dood die hen onlosmakelijk verbindt

Marjet Maks 04 maart 2020 Auteur
‘Ik ga met je mee’ van Gea van Beuningen en Erik van Ophoven is een duo-roman die in nauwe samenwerking tot stand is gekomen. Een opmerkelijke prestatie voor een verhaal met zo’n controversieel thema.

Het resultaat is een ontroerend, boeiend en verontrustend relaas van een lang huwelijk. Florine is terminaal met kanker. Zelf is ze sterk naar haar kinderen en vooral naar Thom, haar man , maar Thom weigert te accepteren dat ze dood gaat en wil met haar mee. Beider gedachten en dialogen zijn doorspekt met humor en luchtigheid en dat is juist zo knap van deze roman, waarin het zware thema, euthanasie ineens bespreekbaar wordt.

De hoofdstukken wisselen af tussen Florine en Thom, in de eerste persoon enkelvoud en de tt, daardoor heeft het verhaal veel vaart en komt meteen dichtbij. We volgen de herinneringen aan hun jeugd in de bekrompen Betuwe tijdens de na-oorlogse jaren. Hun ontluikende liefde, de bevrijding van het gaan samenwonen, studeren, vrienden, feestjes, trouwen, kinderen, verwijdering en weer samenkomen. ‘Ik ga met je mee’ is het verhaal van onvoorwaardelijke liefde tussen twee eigenzinnige mensen. Een leven, twee levens en de dood die hen onlosmakelijk verbinden zal.

Meer recensies van Marjet Maks