Roller coaster thriller

Marjet Maks 05 september 2020 Auteur
Ik lees eigenlijk nauwelijks thrillers en tijdens het lezen van 'Noodlot' van Marlen Visser weet ik waarom dat is. Ik ben geen fan van plot-driven verhalen, ik mis karakterontwikkeling bij de personages.

In 'Noodlot' is journaliste Evy op zoek naar een sappig verhaal over de gevolgen van de postcodeloterij in een kleine gemeenschap. In het gereformeerde dorpje Vierschoten (what's in a name) is de hoofdprijs gevallen. Als Evy het dorp binnenrijdt, wordt ze al meteen geconfronteerd met een auto-ongeluk en Evy is getuige van de dood van flamboyante Danny. is er opzet in het spel?We zitten meteen goed in het verhaal dat vanaf hier als een roller coaster verder racet.

Evy logeert bij haar oom Victor, die geen prijs heeft gewonnen, en als een wat zonderlinge eenling buiten de gemeenschap staat. Hij wil niets met Evy's onderzoek en interviews te maken hebben, maar geeft haar wel wat tips.

Er komen heel wat personages langs: Manuel, de jonge twintiger die de prijs is misgelopen.
Hein en Patries, die wel gewonnen hebben, maar daar zit een luchtje aan.
Cécile en haar zoon Benjamin, Ben van der Steen, Tjeerd, Jerry, Sjennie, Marjanne, Lindsey, allemaal spelen ze een rol of zijn ze verdacht in een aanrandingszaak van twee jaar geleden. Er vallen doden in het verhaal, die achteraf allemaal niet nodig waren.

Halverwege het verhaal verloor ik mijn interesse een beetje, er kwam te veel langs, plotstuwend bedoelt, maar dat mocht wel een paar tandjes minder, het ging ten koste van de diepgang. Natuurlijk wilde ik weten hoe het zou aflopen met Evy en de laatste dertig bladzijden zat de spanning er weer goed in.

De ontknoping is verrassend, de dader zie je al van verre aankomen, maar dan is het toch anders. Spannend en goed geschreven verhaal, al blijven er wat losse draadjes hangen.

Wat ik jammer vind is dat Evy aanvankelijke sympathiek en doortastend is, maar steeds sukkeliger wordt en zichzelf goed in de nesten werkt. Dat is omwille van het verhaal en voelt wat ongeloofwaardig. Evy's achtergrondverhaal met pleegbroer Thijmen wordt niet uitgediept, wat Evy oppervlakkig maakt. Ook oom Victor blijft als personage erg aan de oppervlakte.

Het artikel dat Evy gaat schrijven over de postcodeloterij krijgen we als lezer niet te lezen, maar Marlen Visser heeft de aanleiding gebruikt om er een boek over te schrijven en dat is leuk genoeg!

Meer recensies van Marjet Maks