Een vermakelijke ‘how did he do it’.

marjo grimmius 29 juli 2023
Er waart een seriemoordenaar rond in Londen. Hij vermoord (semi)VIP’s en laat alleen hun hoofd achter. Hoe hij dit doet is een raadsel. Scarlett moet samen met haar baas Frank met wie ze een speciale band heeft deze zaak oplossen. Ze doet dit met Henry, een mooie, geheimzinnige man die niet bij de politie werkt, maar die wel verdomd veel weet over de trucjes van de moordenaar Jackdaw. Henry zoekt de mazen van de wet vaak op, en trekt scarlett hierin mee, vooral omdat Scarlett wat te bewijzen heeft binnen het corps. Hij brengt haar alleen steeds meer in de problemen naarmate het onderzoek vordert. Of brengt zij hem juist in de problemen?

Voor wie een vermakelijke ‘how did he do it?’ wil lezen, is dit boek heel geschikt. Er zit humor en vaart in, er gebeuren dingen die haast onverklaarbaar zijn, de personages zijn snel en er gebeurt veel. Echt spannend wordt het, in mijn ogen, niet. Het is geen lekkere duistere thriller maar het lijkt mij soms haast een parodie op een thriller. De moorden zijn ongeloofwaardig, ik miste de diepgang wat de personages betreft en ook deze vond ik vrij ongeloofwaardig, met name Henry en zijn kameraden. Het leest wel lekker snel en makkelijk weg, er is continu actie en humor, die ik overigens lang niet altijd echt leuk vond.
Helaas was dit boek niet wat ik ervan verwacht had. Ik had de voorgaande boeken van Cole in mijn hoofd, waarin humor ook een rol speelde maar die ik toch wel echt spannend vond. Dat miste ik in dit boek. Het is filmisch geschreven en dan meer in het genre actie dan thriller in mijn ogen. Ik denk dat veel mensen ervan kunnen genieten, ik heb dat bij tijd en wijle ook gedaan maar niet genoeg. De kaft van het boek, de open zijkant en vooral de prachtige voorkant met de kauw erop en de eerste binnenbladen vind ik het boek echt meerwaarde geven. Ik vind het boek in het geheel zeker wel een voldoende waard maar een kleine voldoende, 3 sterren dus.

Meer recensies van marjo grimmius