Een leven in de schauwwereld

Marjolein 06 december 2019
Spanning of literatuur? De kat en de generaal van Nino Haratischwili hoort volgens de bibliotheekclassificatie tot de thrillers, terwijl de uitgever daar geen vermelding van maakt op het boek.
Het boek begint in Tsjetsjenië in 1995 , waar de 17 jarige Noera woont en de spanning van de een eventuele oorlog voelbaar is. Het boek gaat verder in 2016 om regelmatig terug te springen naar de gebeurtenissen in 1995. Deze sprongen maken het boek interessant en dwingen je als lezer om alert te blijven.
Noera loopt in een zeer mistig dorp en vanaf het begin is als duidelijk dat deze mist over het hele boek hangt. De centrale vraag is wat er met Noera gebeurd is.
De echte hoofdpersonen van het boek zijn De kat, een actrice die sprekend op Noera lijkt, De kraai, een Duitse schrijver genaamd Onno en de Russische oligarch met de bijnaam De generaal. De rest van de hoofdstukken worden vanuit hun oogpunt beschreven. Opvallend is dat alleen de hoofdstukken van de Kraai in een ik-vorm geschreven zijn, passend bij zijn beroep en een mogelijke hint voor de afloop van het verhaal.
Haratischwili heeft een fijne uitgebreide schrijfstijl, met veel beschrijvende bijzinnen: “Zodra ik de stem van de actrice hoorde, kwam er een eigenaardige rust over me, die ik al een eeuwigheid niet meer had gevoeld, alsof de dingen logisch en volgens een bepaald voorbestemd plan verliepen.
De mist, de schaduwwereld is een groot thema binnen het boek en iedere keer komen er andere geheimen en andere wendingen. Sommige zijn vanaf de start duidelijk, andere komen zeker als een verrassing. Bij een teveel aan mist kan je als lezer wel de weg (of concentratie) kwijtraken en dat is jammer. Dar verdient dit boek niet.
Het verhaal zelf is mooi en het boek heeft een einde dat het verdient. De schrijfster is hier niet voor de makkelijkste keuze gegaan. Het boek blijft daardoor een mooi geheel. Gezien de wendingen en de spanning hoort het boek meer thuis bij de literatuur dan de thrillers, maar het schuurt er zeker dicht tegenaan.
4 sterren.

Meer recensies van Marjolein