Fantastische thriller

Marloes 15 juli 2020
Na een aanrijding wordt een zwaargewonde vrouw het ziekenhuis binnengebracht, samen met een meisje, Hannah. Hannah vertelt dat de vrouw haar moeder Lena is, maar ze wil niet vertellen hoe ze haar vader kunnen bereiken. Volgens Hannah mogen ze niet gevonden worden, heeft haar moeder per ongeluk geprobeerd haar vader dood te maken en probeert haar broertje nu de vlekken uit het tapijt te poetsen.

Matthias Beck is al veertien jaar aan het zoeken naar zijn dochter Lena, die spoorloos verdwenen is. Dan krijgt hij een telefoontje: Lena zou zijn ontvoerd, maar is gevonden. Hij haast zich met zijn vrouw naar het ziekenhuis, maar is de gevonden vrouw wel hun Lena?

Wanneer de vrouw bijkomt, vertelt ze dat ze is ontvoerd en gevangen werd gehouden in een hut diep in het bos. Ze moest voor de kinderen zorgen en de man controleerde alles: hun leven werd beheerst door strikte regels, er waren isolatieplaten voor de ramen geschroefd waardoor hij besliste over dag en nacht en de enige zuurstof kwam van het luchtcirculatiesysteem. Wie is deze vrouw, wie zijn de kinderen en waar is de man?

In deze meeslepende, bloedstollende, angstaanjagende en bij vlagen ontroerende thriller word je continu op het verkeerde been gezet, volgen de plotwendingen elkaar op en zie je de ontknoping absoluut niet aankomen. Je leest vanuit de perspectieven van Hannah, Matthias en de gewonde vrouw, waardoor je steeds kleine stukjes informatie krijgt toegeworpen, maar je tegelijkertijd niet weet wat en wie je kunt vertrouwen of geloven. Vooral het perspectief van Hannah is bijzonder (door haar moest ik soms denken aan het jongetje uit ‘Kamer’ van Emma Donoghue), omdat zij op een kinderlijke manier naar de situatie kijkt, abnormale omstandigheden heel gewoon vindt en in haar verhaal verschillende aanwijzingen naar voren komen die later heel belangrijk blijken te zijn. De fantastische plot past naadloos in elkaar, de schrijfstijl is subliem en je kunt dit boek bijna niet aan de kant leggen voordat je het einde kent en je niet meer hoeft te gissen. Veel spanning, tempo, intrigerende personages, een levensecht verhaal, dit geweldige debuut heeft het allemaal! Eén van de allerbeste thrillers die ik heb gelezen!

5⭐️

Meer recensies van Marloes