Als ik later groot ben, weet ik het wel

Marloes 11 oktober 2021 Auteur
In de leeswereld domineren de boeken. Kinderboeken, Young Adultboeken, thrillers, romans, detectives, science fiction, oorlogsboeken; iedereen heeft er vast wel een paar thuis liggen. Boeken vol letters, hoofdstukken en delen. Echter, de leeswereld kent ook een andere kant. De boeken waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Maandag met meer dan letters staat in het teken van deze boeken: graphic novels, geïllustreerde dichtbundels, prentenboeken en meer! Vandaag: Later als ik groot ben

Wie het boek van Bette Westera en Mattias De Leeuw, Later als ik groot ben, onder ogen krijgt, kan bijna niet anders dan concluderen dat het een fantastisch en zeer kleurrijk boek is. Het verhaal gaat over een meisje dat met haar moeder in het zwembad is en vertelt dat ze veel dingen gaat durven als ze groot is. Ze durft dan veel, van ‘Koude cola drinken, ook al prikt het in mijn keel’ tot ‘Spelen met het monster en de draak onder mijn bed’.

Het verhaal, geschreven door Bette Westera, zal voor velen herkenbaar zijn. Als je klein bent, durf je ‘later als je groot bent’ van alles. Je hebt wensen, dromen en uitdagingen die je dan allemaal wel zult doen, hoe gek, moeilijk of gevaarlijk ook. Later als ik groot ben is in die zin een zee van herkenning. Tegelijkertijd vervreemdt het. Het meisje in het boek gaat – vergezeld door haar knuffelkonijn – dingen ‘doen’, zo zegt ze zelf, die wij allemaal nooit zouden doen. Te denken valt aan dierendokters helpen met het poetsen van de tanden van tijgers en leeuwen of naar Saturnus vliegen in een Russische raket. De combinatie van enerzijds herkenbare dingen en anderzijds het onmogelijke maakt Later als ik groot ben interessant. Elke pagina die wordt omgeslagen bevat een nieuwe verrassing, onvoorspelbaar en vernieuwend.

Dit alles is opgeschreven in prettig rijmende zinnen. Geen sinterklaasrijm of gezochte woorden, maar goed lopende frasen die naadloos op elkaar aansluiten. Als verteller kun je op die manier gemakkelijk in het cadans blijven en leid je de lezer toe naar de climax die voor eenieder onverwacht zal komen.

Het verhaal wordt op prachtige wijze ondersteund door de tekeningen van De Leeuw. De tekeningen, iets abstracter door de missende harde lijnen, zijn ingevuld met zachte, vrolijke doch opvallende kleuren en vertellen allemaal hun eigen verhaal. Ze laten zien wat de tekst van Westera vertelt en meer. Ze nemen je onder andere mee van het zwembad naar de jungle, de prairie, de zee en het bos, om weer terug te keren naar het veilige zwembad. In combinatie met de woorden van Westera vormen ze een heuse ontdekkingstocht over de wereld.

Later als ik groot ben is daarmee op alle vlakken zeer geslaagd. Het boek zal kinderen uitdagen te fantaseren en te dromen, heldhaftig te zijn en geborgenheid te zoeken, te lachen en te genieten.

Meer recensies van Marloes