De wereld is meer dan voetbal alleen

Marloes 08 augustus 2019 Auteur

Jim en Jabbar zijn al jaren vrienden. Ze voetballen samen bij PSV en zijn uiterst getalenteerd. Jim ontdekt echter dat er meer is dan voetballen alleen: ‘Maar toen onze vaste centrale verdediger in de tiende thuiswedstrijd van het seizoen geblesseerd uitviel, was ik niet de speler die langs de lijn klaar stond om zijn positie in te nemen. Ik zat zelfs niet op te bank.’ Buddy Tegenbosch beschrijft in Match de verhalen van Jim, zusje Izzy, vriend Jabbar en vriendin Lola. Hij laat aansprekende thema’s als topsport, ziekte en verdriet samenkomen in een aantrekkelijk en eenvoudig verhaal.

Wanneer Jim met zijn ouders en zieke zusje Izzy in Zoutelande op vakantie is en Jabbar en Lola daar langskomen, horen Jim en Jabbar dat ze geselecteerd zijn voor het talententeam van PSV. Direct na hun vakantie zullen ze op trainingskamp gaan en ze krijgen een contract aangeboden. Maar nog voor alles echt van start is gegaan, ontstaan donkere wolken boven het leven van Jim. Izzy, sinds twee jaar genezen van kanker, moet terug naar het ziekenhuis voor controle en Jim blesseert zich tijdens een van de eerste trainingen. Het leven als topvoetballer komt op losse schroeven te staan.

Het ruim tweehonderd pagina’s tellende boek van Tegenbosch bevat voldoende materiaal om de lezer vanaf de eerste bladzijden te boeien. Een aantrekkelijk proloog zorgt ervoor dat doorlezen een must wordt: wat is er met Jim gebeurd? Waarom voetbalt hij niet op de plaats van de geblesseerde speler? Vervolgens creëert Tegenbosch één hoofdverhaal – het verhaal van Jim en Izzy – met diverse nevenverhalen (zoals het verhaal van Jabbar en de geschiedenis van Lola) waarin personages een rol spelen die voor eenieder herkenbaar zullen zijn en waarin talloze actuele onderwerpen aangekaart worden. Op die manier ontstaan in het verhaal talloze cliffhangers en problemen en blijft het verhaaltempo hoog. De plotontwikkeling is voor menigeen voorspelbaar en de schrijfstijl is té uitleggerig van aard: ‘Die avond aten we niet bij mijn ouders, maar namen we een pizza in Il Puntoi, een van de twee Italiaanse restaurants van het dorp. Ik tonno, Lola verdura en Jabbar pollo – Jabbar noemde zich een galiñatariër.’ Toch zorgt de ontwikkeling van de rijke plot ervoor dat je geboeid blijft.

Helaas zijn de verhaalproblemen niet allemaal even uniek en vernieuwend. Lola’s geschiedenis lijkt op die van veel andere boekfiguren en Izzy’s ziekte is ook niet iets wat nog niet eerder beschreven is. Het verhaal van Jim an sich en de keuze waar de topsporter uiteindelijk voor komt te staan, daarentegen, zijn wel vernieuwend. Door bestaande thema’s te koppelen aan Jims verhaal en Jim centraal te stellen weet Tegenbosch op die manier toch enigszins te verrassen. Helaas valt daarmee een goede en gedegen uitwerking van de andere thema’s en personages in het water. Zowel Lola als Jabbar als Izzy blijft in het verhaal helaas een eendimensionaal karakter.

Uiteindelijk lijkt Match vooral punten te scoren door de centrale vraag in het verhaal: ‘wat in het leven is echt belangrijk?’ Tegenbosch plaatst deze vraag in een context die voor jongeren zowel herkenbaar als onherkenbaar is. In een wereld waarin alles ‘simpel’ lijkt – gewoon goed en veel voetballen – is niet alles altijd zo makkelijk. Tegenbosch laat dit de lezer voelen door hem mee te nemen in het leven van Jim en tegelijkertijd Jim op te laten treden als volwassen puber. Wellicht zijn al die onderbelichte andere onderwerpen dan niet eens meer écht nodig. Match lees je in één ruk uit.

Meer recensies van Marloes