Waar we gaan is nacht

Marloes 26 maart 2024
Texas, 1852. Junie, Patience, Lulu, Alice, Serah en Nan wonen en werken op een noodlijdende katoenplantage, waar hun eigenaren – die zij de Lucy’s noemen, duivelsgebroed – wanhopige plannen hebben om de plantage winstgevend te maken. Heftige en vergaande plannen met grote impact op de levens van deze vrouwen die tot elkaar veroordeeld zijn, waardoor binnen hun groep een bijzondere dynamiek ontstaat. Hun leeftijden, karakters, achtergronden en levenservaring verschillen en hoewel momenten van haat en jaloezie zeker voorkomen, heerst er veelal saamhorigheid, komen de vrouwen voor elkaar op, beschermen ze elkaar en vormen ze één front.

Om hun levens enigszins draaglijk te houden glippen ze ’s nachts uit hun hutten en hebben ze bijeenkomsten in het bos, met elkaar of met andere tot slaaf gemaakten. Ze hebben geheime feestjes, ze zingen liederen, roepen de goden aan met verzoeken en offerandes en ze verzinnen manieren om toch wat controle te houden over hun lichaam, hun geest en hun lot. Want hoewel dit geen slavernijverhaal is over continue mishandelingen, is het wel een indringend verhaal over machtsverhoudingen die overal in doorwerken, over het behandelen van deze mensen als vee, over getreiter, onderdrukking, ondermijning en opstand.

Het is een veelomvattend en gedetailleerd verhaal dat je volledige aandacht verdient en behoudt, een verhaal dat werkt met tijdsprongen en dat regelmatig van perspectief wisselt, waardoor je een goed beeld krijgt van het leven op de plantage omdat je niet alleen het lot van de zes vrouwen, belangrijke personen in hun levens en enkele nieuwkomers volgt, maar ook de positie van hun wat labiele mevrouw wordt belicht. In heldere taal zet de auteur de algehele sfeer en de verschillende rollen sterk neer, waardoor je geraakt wordt door de omstandigheden waarin deze vrouwen moeten leven, iedereen een eigen stem krijgt terwijl in het wij-perspectief hun eenheid wordt benadrukt en je met hen meeleeft.

Dit is een duister verhaal over verscheurde families, over breekbaarheid, vechten en berusting, over onmacht, woede, verdriet en verlies, over frustraties, worstelingen en listen, over hoop en gruwelen, een belangrijk verhaal dat verteld moet worden, een verhaal dat blijft nazinderen en hoewel het geheel vrij abrupt wordt afgerond en ik over de nasleep van enkele scènes graag nog meer had willen lezen, word je meegesleept door de gebeurtenissen en is dit indrukwekkende debuut absoluut een aanrader!

Meer recensies van Marloes