indrukwekkend en openhartig

MarlousVisser 10 juli 2024
Anika Rooke vertelt in ‘Over the borderline’ haar strijd tegen borderline.
Dit bijzondere verhaal hebben we met de leesclub van de boekenreizigers olv Erna Eikhoudt mogen lezen.

Het verhaal dat Anika met ons als lezer heeft gedeeld, is een zeer emotioneel maar ook confronterend verhaal. Ze heeft zich in dit boek heel kwetsbaar opgesteld en geeft zich bloot aan de maatschappij van tegenwoordig.
Ze heeft dit heel puur geschreven. Ze laat daarin haar eigen rol zien met daarbij de bijbehorende inzichten, maar ook de zoektocht naar de oplossingen.

Het was voor mij een zeer bijzonder boek om te lezen, ik heb het dan ook in stukken gelezen omdat het soms ook wel confronterend is geweest en dit moest soms even een plekje krijgen voor ik verder kon.

Het heeft me laten zien dat er behulpzame mensen / docenten / hulpverleners waren, maar dat ook daarin nog veel te doen is als waar de grenzen liggen. Vriendschappen die gesloten werden maar ook op bijzondere wijze weer werden beëindigd. Zoals de docent die heel behulpzaam was maar later niet meer.

Ik denk dat dit boek heel goed de kant van de zorg laat zien vanuit de 'patiënt'. Iedere keer weer doorgestuurd worden naar een ander die je misschien wel beter kan helpen, maar ook de grenzen die je daar hebt, weleens vervagen en gevolgen hebben.

Dit boek heeft zeker indruk gemaakt op mij en groot respect voor Anika dat ze dit zo heeft kunnen doen verwerken in een boek dat je zeker bij blijft!

Meer recensies van MarlousVisser