All Lives Matter

The Hate U Give is een vlot geschreven verhaal dat lekker weg leest, maar tegelijkertijd een hele leerzame boodschap draagt.

Het boek stond al langer in mijn te-lezen-lijst, maar gezien de ontwikkelingen rond de dood van George Floyd heb ik, deels bewust en deels onbewust, dit boek als eerste uit de stapel getrokken. En dan zie je al lezende heel veel overeenkomsten tussen het verhaal en de actualiteiten. Kort samengevat, dat de overwegend blanke politie en blanke samenleving heel snel vooroordelen trekt over de zwarte samenleving en dat politiegeweld met een dodelijke afloop daardoor veel eerder iemand uit de zwarte bevolkingsgroep treft. Discriminatie dus.

Ik heb heel veel gehad aan de inzichten die dit boek mij verschaft heeft in de discussies die in de samenleving ontstonden na de dood van George Floyd en de discussies rondom de protesten van Black Lives Matter. Op social media zag ik een bericht gedeeld worden waarin iemand mededeelde dat George Floyd gewoon de zoveelste zwarte crimineel was die werd doodgeschoten en dat er ook blanken, zoals een jonge jongen met een toekomst als kok in het vooruitzicht, door asielzoekers worden vermoord terwijl daar totaal geen aandacht aan wordt geschonken. Kijk, dat is nou precies wat dit boek duidelijk maakt. Als je geboren wordt in een kansarm gezin in een samenleving waar amper sociale vangnetten zijn, is de kans heel groot dat de criminaliteit de enige hoop is om het leven van jou en je familieleden te verbeteren. En zoals de persoon in kwestie al zelf aan gaf, het zijn vaak de blanke mensen die kunnen gaan studeren en zicht hebben op een mooie toekomst. Bovendien mag het deelnemen aan criminaliteit buitensporig politiegeweld nooit rechtvaardigen.

Deze Young Adult lijkt me voor de jeugd heerlijk om te lezen en hopelijk pikt iedereen de boodschap mee die het in zich draagt en behandelt iedereen elkaar - ooit - als gelijkwaardig. Want alleen dan worden alle problemen rondom discriminatie opgelost. All lives matter, tenslotte.

Meer recensies van Marly van Kessel