Een dikke aanrader

Marly van Kessel 20 april 2020
Dit boek wilde ik eigenlijk al heel lang lezen, maar de dikte van het boek heeft me al die tijd tegen gehouden. Helemaal onterecht, want het leest zo ontzettend vlot weg. Dus mocht je het boek willen lezen, laat je niet afschrikken door het aantal bladzijdes.

Het was een genot om dit boek te lezen. De sfeer uit de jaren ’90 herleefde bij mij helemaal, aangezien ik in die tijd ongeveer net zo oud was als Eva, het hoofdpersonage van het verhaal.

En hoe onbezorgd het allemaal lijkt wat Eva in haar jeugd meemaakt, tegelijkertijd kruipt tijdens het lezen onderhuids een sinister sfeertje dat wel een beetje doet denken aan De avond is ongemak van Marieke Lucas Rijneveld. Gaandeweg stapelen de problemen op en wordt het steeds meer ongemakkelijk.

Het verhaal wisselt hoofdstuksgewijs steeds in drie tijdsperiodes van het leven van Eva. We lezen enerzijds allerlei gebeurtenissen uit het jonge leven van Eva, die niet allemaal chronologisch geplaatst zijn, maar waardoor we stilaan steeds meer te weten komen over de achtergrond van Eva en het gezin waarin de opgroeit. Daarnaast is er een verhaallijn die, wel op chronologische wijze, de gebeurtenissen van die bewust zomer in 2001 beschrijft. En dan is er uiteindelijk nog een verhaallijn die zich in het hier en nu afspeelt.

Het verhaal is ontzettend goed in elkaar gezet en het blijft tot de laatste pagina’s boeien. Wanneer het einde van het verhaal nadert loopt ook nog eens de spanning hoog op.

Wat ik ook mooi vond, de schep die op de voorzijde van het boek staat, komt herhaaldelijk in het verhaal op allerlei manieren terug.

Ik heb ontzettend veel leesplezier aan dit boek beleefd, een dikke aanrader wat mij betreft.

Meer recensies van Marly van Kessel