Geld en roem is inderdaad macht.

President Trump komt zo vaak in het nieuws dat ik eigenlijk al langere tijd wel meer over zijn achtergrond wilde weten. Normaal gesproken ben ik niet zo van het lezen van biografieën omdat ik het altijd zo’n zelfverheerlijking vind waarin heus niet alles objectief wordt verteld, en wat heb je er dan aan. Maar achter het verwezenlijken van dit boek zat, naar ik goed begrepen heb, een heus onderzoeksteam van The Washington Post achter. En dat maakt het toch wel anders. Een beetje teleurstellend was het dan ook toen ik in het voorwoord las dat de inhoud wel onder volledige controle van Trump lag. Hij zou vóór publicatie het boek mogen lezen en als er dingen in zouden staan die hem niet bevielen, dan zou hij de publicatie ervan mogen hinderen. Typisch iets voor hem, maar dat maakt de inhoud van het boek wel iets minder betrouwbaar en objectief, wellicht dat er cruciale zaken waar het onderzoeksteam achter zijn gekomen eruit zijn gehaald. Wie zal het zeggen.

Dit boek is geschreven in aanloop naar de presidentsverkiezingen van de VS in 2016. Het biedt een mooie achtergrond over de afkomst van Trump, globaal gezien half Schots en half Duits. En dan is het wel opmerkelijk dat iemand die zo tegen immigratie is zelf afkomstig van immigranten is.

Daarna beschrijft het boek de jeugd van Trump en volgt hem in de stappen die hij zette naar volwassenheid. Aanvankelijk, en ik meen dit serieus, vond ik de Trump tijdens zijn studententijd best inspirerend. Naast zijn opleiding werkte hij in zijn vrije tijd mee in het bedrijf van zijn vader, hij deed er alles aan om zoveel mogelijk kennis en ervaring op te doen.

Gaandeweg het boek komen allerlei zakelijke en privékwesties aan bod en dan krijgen we steeds meer de Trump te zien die we als president kennen, hij weet het altijd klaar te krijgen om uit problemen te komen of recht te praten wat krom is. Grappig daarbij is dat uitspraken die in het boek geciteerd zijn ook zo herkenbaar zijn, je hoort het hem bijna zeggen.

Een grappig detail. In de tijd dat dit boek gepubliceerd werd zou iedereen de smetvrees van Trump en de weigering om handen te schudden een enorm aparte eigenschap hebben gevonden, maar ik heb dit boek in tijden van corona gelezen en dan wordt dat toch wel als een vooruitstrevend denken ervaart.

Het boek is interessant, maar je moet er wel een lange adem voor hebben. Ik vond het iets te lang en gaandeweg teveel in detail en herhaling vallen. Ook de objectiviteit heb ik deels in twijfel getrokken welke ik, samen met mijn leesplezier, in de beoordeling betrokken heb. Toch is het we een aanrader om te lezen.

Meer recensies van Marly van Kessel