De Schone slaapster, zeker niet slaapverwekkend!

Op de binnenkant van de kaft van dit boek, dus nog voor bladzijde 1, staat “Sorry, volgens mij heb ik ze vermoord…”.
Precies deze uitspraak is vrijwel het hele boek de brandende vraag die beantwoord moet worden.
Anna Ogilvy is een 25 jarige opkomende schrijver die na de eerste nacht van een teambuildingsuitje wordt gevonden onder het bloed, met een mes en een via haar mobiel verstuurd bericht, “ Sorry, volgens mij heb ik ze vermoord” .
Haar twee beste vrienden en collegae worden in een naastgelegen hut doodgestoken gevonden en Anna Ogilvy wordt Anna O, hoofdverdachte van de dubbele moord.
Maar Anna is gevonden in een soort zeldzame verlaagde bewustzijnstoestand die voor het gemak slaap wordt genoemd.
Anna O. wordt in de Engelse media de schone slaapster maar het nieuws ebt langzaam weg omdat Anna maar blijft slapen.
Na 4 jaar wordt besloten om Anna O. over te brengen naar een speciale kliniek voor slaapafwijkingen waar Dr. Benjamin Prince wordt gevraagd om Anna wakker te krijgen.
Alleen dan kan ze berecht worden. Dus de prins moet de schone slaapster wekken…..
Zo zitten er nog meer mooie verwijzingen naar klassieke sprookjes, thrillers van Hitchcock en de psychoanalyse theorieën van Freud en Josef Breuer in het boek.
Josef Breuer bracht Freud een casus van hysterie onder de aandacht, Der Fall der "Anna O."
Zo worden vele disciplines samengevoegd om dit verhaal te brengen. Het mixen van fictie met feiten maakt het voor mij altijd leuk om te lezen al raakt het af en toe de grenzen van geloofwaardigheid.
Het is leuk als je de feiten en verwijzingen herkend maar als je het volledig mist is het boek ook net zo goed te lezen.
Het verhaal wordt verteld vanuit de verschillende hoofdpersonen en het dagboek van Anna zelf.
Al deze verhaallijnen lopen ongeveer in dezelfde tijdlijn en af en toe zit er een goed aangegeven flashback in waardoor je al lezer wordt uitgenodigd om scherp te blijven en mee te blijven puzzelen.
Het boek is op een paar onverwachte gebeurtenissen niet heel erg spannend maar je blijft het wel lezen omdat je toch gewoon wil weten hoe het zit.
Dat heeft de schrijver goed geconstrueerd. Al met al een goed boek, origineel en een verrassend eind!

Meer recensies van Mart van Lieverloo