Cluedo in boekvorm.

Mart van Lieverloo 23 september 2019
Hartenbreker van Geir Tangen is het “vervolg” op Meesterwerk en deel 2 van een voorgenomen trilogie.
In Meesterwerk wordt door journalist Viljar Ravn Gudmundsson en Inspecteur Lotte Skeisvoll naar een seriemoordenaar gezocht die zijn slachtoffers vermoord op basis van bestaande Scandinavische thrillers. Een ode aan het Scandi-noir-reportoire, zo gezegd.
Hartenbreker is in mijn beleving niet direct een vervolg van de hoofdverhaallijn, waarin je met het nog komende deel één afgesloten verhaal hebt, maar een goed losstaand te lezen deel met voor een deel dezelfde hoofdpersonen.
In Hartenbreker wordt Alexander, de zoon van Viljar, na een feestje wakker naast een vermoord meisje. Alle forensische sporen en getuigen verklaringen werken dusdanig in zijn nadeel dat zelfs Viljar en Lotte twijfelen.
Maar de overtuiging van een vader dat zijn zoon dit niet gedaan kan hebben maakt dat het een spannende whodunnit wordt.
Wat er op de avond van het feest waar het meisje dood aangetroffen is is gebeurd wordt telkens door de ogen van een andere getuige verteld waardoor je wel het ouderwetse cluedo-gevoel krijgt en mee wil puzzelen wie het uiteindelijk gedaan heeft.
Dat maakt dat het boek spannend blijft en dat je het uit wil lezen.
Het laatste deel van de trilogie kan niet anders dan ook een losstaand verhaal zijn omdat er vanuit deel 1 via deel 2 niet echt openstaande verhaallijnen zijn. De ontwikkeling van de karakters zal hiervoor moeten zorgen want daar is nog ruimte voor.
Samenvattend, een goed en spannend boek maar geen hoogvlieger. 3 sterren wat mij betreft.

Meer recensies van Mart van Lieverloo