Een mustread

MarYan 12 maart 2024
Dit is een indrukwekkend boek over slavernij.
Het speelt zich af in Chicago op een katoenplantage rond 1852. Het zit Charles Harlow en zij vrouw Lizzy, eigenaars van een katoenplantage niet mee. Ze proberen hun bedrijf winstgevend te maken maar de weersomstandigheden zijn onvoorspelbaar waardoor oogsten mislukken.
Zes vrouwelijke slaven bewerken het land en wonen in bouwvallige hutjes op het terrein.. Nan, Alice, Junie, Serah, Patience en Lulu. Ze noemen hun bazen 'de Lucy's', naar Lucifer. In de nacht komen ze stiekem met andere tot slaaf gemaakten in het bos bijeen om plannen te smeden(als ze niet opgesloten worden in hun brakke hutjes)en om magische rituelen uit te voeren, gezangen te zingen... Hun leven is zwaar, ze zijn weggehaald bij hun familie, van man en kinderen soms.. En dan verschijnt er ook nog een 'fokslaaf' . Ik schrok van dat woord, het lijkt over dieren te gaan ipv over mensen. Zo werden ze in feite ook behandeld. Er moeten kinderen komen. (goedkope nieuwe slaven)
De oudste van de vrouwen is Nan, te oud om nog kinderen te baren, ze is een soort kruidenvrouw. Maar ook vroedvrouw.
De vrouwen hebben allemaal een manier om met de fokslaaf om te gaan. Weigeren kan niet, dan volgen er zweepslagen.
"Toen Alice aan de beurt was, had ze al besloten. Ze zou als de ene Alice de schuur ingaan en als een andere eruit komen. Ze had altijd al een obsessie gehad voor dieren die vervelden - slangen, sprinkhanen en kikkers die hun huid afwerpen en hun oude zelf achterlieten."

Wanhoop, honger, uitzichtloosheid, verslagenheid beheerst hun leven, maar de vrouwen zijn ook veroordeeld tot elkaar en maken daar het beste van, worden een soort familie. Ze helpen elkaar, er ontstaat een band, vriendschappen.

In het begin had ik wat tijd nodig om in het verhaal te komen, alle namen te onthouden, maar gaandeweg kreeg het verhaal me in z'n greep.
Je krijgt wel een vrij duidelijk beeld hoe het er in die tijd aan toe ging. Hoe erg het was.
Dit verhaal kan bijdragen tot een beter bewustzijn
van ook ons slavernijverleden.
Wist jij dat Jan Pieterszoon Coen in 1621 verantwoordelijk was voor het uitmoorden van nagenoeg alle inwoners van Banda (een Moluks eiland)?

Meer recensies van MarYan