Terug naar Bergen aan Zee

MarYan 15 mei 2023
Zomerzussen, zo noemden ze zich vroeger, de 4 meisjes Thalberg, als ze vanuit Duitsland weer op hun vertrouwde camping aankwamen in Bergen aan Zee. Doro, Yella en de tweeling Helen en Amelie. Vader Johannes is kunstschilder en gefascineerd door de prachtige wolkenluchten.

"Nederland was dan misschien geen vakantie bestemming met zongarantie, maar het razende schouwspel aan de hemel maakte dat duizend keer goed"

Aan die vele zomervakanties komt abrubt een einde als hij een auto-ongeluk krijgt.
Twintig jaar later krijgen de zussen een brief van hun moeder Henriette, een uitnodiging  voor een lang weekend in... Bergen aan Zee.
De datum staat al vast, een huis is gehuurd. Ze wil iets bespreken. Het komt wat dwingend en ook dringend over.

Tja... Wat doe je dan?
De zussen hebben hun eigen drukke leven, ze zijn geïrriteerd, nieuwsgierig, ongerust..
Ze gaan.

Eenmaal aangekomen blijkt moeder in een hotel te zitten, de zussen treffen elkaar in de bungalow.
Alle vier hebben ze zo hun issues.. patronen van vroeger herhalen zich, herinneringen komen weer boven.. Was het wel zo gezellig vroeger? En hoe gezellig wordt het in dit familieweekend. En.. belangrijk detail.. wat is er te bespreken?

Het verhaal wordt voornamelijk verteld vanuit Yella, de tweede zus. Haar leer je ook het beste kennen en ook Amelie. De personages zijn sowieso wel goed uitgewerkt

Het is een heel geschikt boek om mee op vakantie te nemen, het leest makkelijk, is ook wel wat spannend en ondanks best veel familiegedoe een feelgood verhaal.
Peetz heeft een prettige beeldende schrijfstijl. Ik waande me ook echt even in Bergen aan Zee. Ook leuk om te lezen hoe een Duitse familie de Nederlandse gewoontes ervaart.

Meer recensies van MarYan