Lezersrecensie
Slachtoffer of dader?
Meedogenloze thrillers hoeven niet noodzakelijk te gaan over drugsmaffia, seriemoordenaars, spionage, huurdoders of mensonterende autocratieën. Ook dicht bij huis verhardt de samenleving. Het wapenbezit neemt evenredig toe met de onvrede en het gebrek aan tolerantie. Sommige vrouwelijke auteurs van spannende boeken durven het aan om de gezins-en-vriendinnen-thematiek in te ruilen voor keiharde confrontaties. Ingrid Oonincx is één van hen!
EEN BORRELENDE VULKAAN
De aanstuurder van dit plot heet Danny, een voortijdige schoolverlater uit een gebroken gezin waarin te veel drank rondgaat. Deze eenzame, wrokkige jongen zonder aantrekkelijk toekomstperspectief is een vogel voor de kat als hij op Telegram een ronselaar voor extreemrechtse acties ontmoet.
Wat hem helemaal over de streep trekt, is het appeltje dat hij nog te schillen heeft met zijn oude school. Op een ochtend trekt hij met een motorhelm op zijn kop schietend door de gangen. In deze door de ziel snijdende hoofdstukken trekt de schrijfster alle registers open. Ze jaagt haar personages én haar lezers op in hun race naar kelder- en zolderruimten, trillend of verlamd van angst. Maar ze laat je ook delen in de moed en samenhorigheid van de gegijzelden. Dit eerste deel is bijzonder filmisch, suggestief en adembenemend!
WIE TREFT SCHULD?
Als het stof is gaan liggen en de spookschool definitief gesloten is, komen twee personeelsleden vol in de kijker te staan: Rita, de concierge en Carmen, de lerares Nederlands. Zij kijken naar de bredere context. Danny draagt niet alle schuld. Aan de algoritmes die de vrijheid van denken beknotten kunnen ze niets veranderen. Aan de social media die de plaats innemen van de onafhankelijke, professionele journalistiek, ook niet. Maar misschien is het mogelijk om het fascistische brein achter de wanhoopsdaad van Danny te vinden.
Het antwoord op de schuldvraag is complex, nog veelzijdiger dan hier kan worden uitgelegd. Meer voorbeelden geven zou de leespret bederven. Door het schetsen van gelaagde persoonlijke en maatschappelijke achtergronden wil Ingrid Oonincx ons behoeden voor kort-door-de-bocht-conclusies. Te veel burgers oordelen en veroordelen als gevolg van een kortzichtige, simplistische kijk op mens en wereld!
SCHOT IN DE ROOS
'De afrekening' heeft alles: vaart, diepgang, originaliteit en vooral een grote maatschappelijke relevantie! Scholieren, ouders en ogen met of zonder leesbril, verorber en deel dit verhaal! En juryleden van literaire prijzen, vergeet deze scherpe pen niet!
Lees meer op: https://inktkoelie.blogspot.com/
EEN BORRELENDE VULKAAN
De aanstuurder van dit plot heet Danny, een voortijdige schoolverlater uit een gebroken gezin waarin te veel drank rondgaat. Deze eenzame, wrokkige jongen zonder aantrekkelijk toekomstperspectief is een vogel voor de kat als hij op Telegram een ronselaar voor extreemrechtse acties ontmoet.
Wat hem helemaal over de streep trekt, is het appeltje dat hij nog te schillen heeft met zijn oude school. Op een ochtend trekt hij met een motorhelm op zijn kop schietend door de gangen. In deze door de ziel snijdende hoofdstukken trekt de schrijfster alle registers open. Ze jaagt haar personages én haar lezers op in hun race naar kelder- en zolderruimten, trillend of verlamd van angst. Maar ze laat je ook delen in de moed en samenhorigheid van de gegijzelden. Dit eerste deel is bijzonder filmisch, suggestief en adembenemend!
WIE TREFT SCHULD?
Als het stof is gaan liggen en de spookschool definitief gesloten is, komen twee personeelsleden vol in de kijker te staan: Rita, de concierge en Carmen, de lerares Nederlands. Zij kijken naar de bredere context. Danny draagt niet alle schuld. Aan de algoritmes die de vrijheid van denken beknotten kunnen ze niets veranderen. Aan de social media die de plaats innemen van de onafhankelijke, professionele journalistiek, ook niet. Maar misschien is het mogelijk om het fascistische brein achter de wanhoopsdaad van Danny te vinden.
Het antwoord op de schuldvraag is complex, nog veelzijdiger dan hier kan worden uitgelegd. Meer voorbeelden geven zou de leespret bederven. Door het schetsen van gelaagde persoonlijke en maatschappelijke achtergronden wil Ingrid Oonincx ons behoeden voor kort-door-de-bocht-conclusies. Te veel burgers oordelen en veroordelen als gevolg van een kortzichtige, simplistische kijk op mens en wereld!
SCHOT IN DE ROOS
'De afrekening' heeft alles: vaart, diepgang, originaliteit en vooral een grote maatschappelijke relevantie! Scholieren, ouders en ogen met of zonder leesbril, verorber en deel dit verhaal! En juryleden van literaire prijzen, vergeet deze scherpe pen niet!
Lees meer op: https://inktkoelie.blogspot.com/
1
Reageer op deze recensie