En altijd zal de liefde overwinnen

Mechtilde 25 juli 2020
Het (geromantiseerde) verhaal begint op de veerboot tussen Kruiningen en Perkpolder, die vanwege dichte mist midden op de Westerschelde is stil gelegd. Anna is onderweg naar de geboortestreek van haar vader van wie ze weinig meer weet dan wat ze als kind met eigen ogen kon zien. In haar tas zit een oude tabaksdoos met een deel van haar vaders as, die ze bedoelt terug te brengen naar zijn geboorteplaats Biervliet.
Een ontmoeting aan boord met vaders jongste zusje, die nog altijd in Zeeuws-Vlaanderen woont, geeft haar een indringende blik in een verleden waarover haar vader nooit heeft willen praten.

Middels flashbacks maken we kennis met Anna en haar familie. Aanvankelijk lijken de eerste hoofdstukken geen wezenlijke rol te spelen in de ‘stille oorlog’ van Anna’s vader en ben je als lezer geneigd stukken over te slaan. Dat je dat niet doet, is te danken aan de heldere en verzorgde schrijfstijl en de soms humorvolle omschrijving van de capriolen van de jongste generatie.

Weten is begrijpen geldt ook voor Anna, die dankzij de informatie van haar tante op plaatsen komt die ze voorheen niet kende. Ze hoort verhalen en ziet foto’s waarvan ze het bestaan niet kon vermoeden. Dat Anna op haar vader lijkt is subtiel op te maken uit de scenes waarin ze refereert aan haar thuisfront. Haar zoektocht eindigt als ze een aantal dagen later, bijna met tegenzin, de laatste boot naar huis neemt.

De stille oorlog van mijn vader gaat niet alleen over de oorlog, die in dit deel van Nederland verschrikkelijk is geweest. Het is evenzeer een oorlog die door blijft woeden wanneer onverwerkte trauma’s, aannames en zwijgzaamheid de machteloze familieleden uit elkaar drijven. Het belast de volgende generaties met de gevolgen ervan. Het is deels uit loyaliteit, deels uit nieuwsgierigheid dat Anna deze zoektocht is begonnen. Dankzij haar ervaringen en ontdekkingen kan de liefde weer stromen. Zowel naar de familieleden die dichtbij haar staan als naar hen die nooit een vaste plek in haar hart hadden.

Een ontroerend boek dat je blijft boeien tot het einde.

De stille oorlog van mijn vader – roman
Auteur: Annemieke de Schepper
ISBN: 978-94-6345-765-1