Tof Boekske

Mechtilde 17 oktober 2020
De stijl van Ellis Doorsteen laat zich niet vangen in literair hoogdravende beschouwingen. Niemand legt hem beperkingen op, hijzelf al helemaal niet. Gelukkig maar, want ook al zondigt hij soms tegen taal- en schrijfregels, Doorsteen heeft een stijl die verfrissend is als een regenbui na een hittegolf. Dat is waarom ik dit boek de moeite waard vind.
Fris Niets biedt een caleidoscoop aan verhalen en gedichten die elk op zichzelf staan, maar stuk voor stuk uitnodigen tot verder lezen. Ik bereikte die laatste pagina dan ook veel te snel naar mijn zin.
Doorsteen verrast je, slaat je om de oren, neemt je bij de neus, laat je schateren of snotteren, brengt je en passant tot inzichten of geeft een wijze les mee. De schelmenstreken uit zijn jeugdjaren riepen bij mij associaties op met De Witte van Ernest Claes. Bij een van de gedichten moest ik aan Bertolt Brecht denken. Toch ademt elk verhaal de geheel eigen stijl van Ellis Doorsteen, fris en vermakelijk. Dat maakt dit debuut tot wat de Vlaming een ‘tof boekske’ zou noemen, al is dat nog zwak uitgedrukt.

Titel: Fris Niets
Auteur: Ellis Doorsteen