Liefde op het eerste gezicht.

Mechtilde 08 april 2020
Ik hou van historische romans, zeker als een begaafd schrijver het verleden tot leven weet te brengen in een boeiende vertelling. Dat is in het geval van ‘Kom Atir kom’ gebeurd. Door de aangename manier van vertellen was ik vanaf de eerste pagina bijna onderdeel van het verhaal.
Ik zag Saint-Hilaire zijn reis voorbereiden en ik stapte met Atir van boord in Marseille en keek door zijn ogen naar dit vreemde land. 42 dagen wandelde ik mee met de karavaan en zag de vriendschap tussen deze twee mannen langzaam ontstaan. Soms zat ik in de stal bij Zarafa, als ze uitrustte van de tocht en soms zat ik bij Sant-Hilaire als hij zijn ervaringen opschreef in liefdevolle lange brieven aan zijn echtgenote in Parijs.
De auteur vermoeit je niet met voetnoten en verwijzingen maar weet gortdroge feiten speels te verwerken. Dat maakt niet alleen dat het verhaal vaart houdt maar zorgt er tevens voor dat je de pagina’s met verantwoording en bronvermeldingen met plezier doorneemt, blij dat het boek nog niet uit is. Zelfs het nawoord leest als een trein.
Het omslag is er een om in te lijsten.
De kleine Auguste, aan wie het boek is opgedragen, kan trots zijn op zijn Nederlandse grootmoeder. Ik wens hem toe dat dit boek een Franse vertaling zal krijgen, waarmee ik een internationale bestseller voorspel.

Titel: Kom Atir kom
Auteur: Agnita de Ranitz