Een spannende roman

Mechtilde 09 maart 2022
Wat hebben Afrikaanse kralen en Koninklijke Wespennest Beheer BV met elkaar te maken? Alles, in elk geval in het leven van Lisa, die begin tachtiger jaren haar droombaan vindt en zonder dat ze het wil meegezogen wordt in de verwikkelingen rond een ophanden zijnde reorganisatie, haar verwende baas en een goed doel in Afrika dat ze op verzoek van deze laatste weer nieuw leven inblaast. Gaandeweg ontdekt Lisa losse eindjes van een mysterie dat omvangrijker blijkt dan ze ooit had kunnen vermoeden.
Het verhaal boeit van de eerste tot de laatste bladzijde. De auteur trekt me mee in de onzekerheid over kledingkeuze (denk The Devil wears Prada), doet me verderop weer heftig instemmend knikken, laat me zwijmelen of hopen en in mijn vuistje lachen bij slimme zetten.
Niet alles loopt natuurlijk van een leien dakje en of het allemaal goed komt blijft tot de laatste pagina’s de vraag.
Het boek is vlot geschreven, in hoofdstukken die zich afwisselend afspelen in Amsterdam en Maputo, Mozambique. De auteur voert je moeiteloos mee in beide sferen en doet dat op een aangename manier. Nergens wordt het gekunsteld. Het zijn levensechte, soms bloedstollende, maar ook ontroerende situaties die je de wereld om je heen even laten vergeten.

Het wespennest
Karin Kallenberg