Lekker vakantieboek

Mechtilde 15 augustus 2021
Het huis in Trastvere leest als een trein. Typisch zo’n boek dat met je meereist en waarvan je elke keer de draad weer gemakkelijk oppakt. De hoofdpersoon, John, komt in een Parijs park bij bewustzijn en heeft geen idee meer wie hij is en hoe hij hier belandde, laat staan dat hij weet wat er met hem gebeurd is. Zijn pijnlijke lichaam en de vele beurse plekken doen hem vluchten in de richting die zijn intuïtie hem ingeeft: Italië, de stad Rome waar hij probeert een nieuw bestaan op te bouwen. Vanaf hier kun je als lezer nog denken dat het een eng boek wordt maar niets is minder waar. De vele ontmoetingen die John heeft en een reeks aan toevalligheden worden door de auteur sfeervol met elkaar verbonden. Moeiteloos onthoud je de vele personages die tot zijn nieuwe vrienden gaan behoren. Het huis in de wijk Trastevere, waar hij zich als klusjesman verhuurt, is het stabiele middelpunt van waar uit John probeert erachter te komen wie hij is. Tegelijkertijd start een lange zoektocht door Frankrijk en Italië die zijn Nederlandse familie en vrienden uiteindelijk ook in Rome doet belanden.
Naast de vele verwikkelingen weet de auteur de sfeer mooi te tekenen en beschrijft ze maaltijden waardoor je zin krijgt in een vakantie in Italië en nieuwsgierig wordt naar de wijk Trastevere en de vele gezellige terrassen.
Vinden ze elkaar uiteindelijk, John en zijn dierbaren? Of start hij een nieuw leven in Italië? Laten we zeggen dat de wegen van de liefde ondoorgrondelijk zijn.
Goed verhaal van een multitalent; de sfeervolle tekening op het omslag is eveneens van haar hand.

Meer recensies van Mechtilde