Heerlijke griezelklassieker

melhartman-skynet-be 24 december 2019 Auteur
Heerlijke griezelklassieker dit verhaal. Iedereen heeft er wel al over gehoord, maar ik denk dat weinigen het verhaal echt kennen. Daarom wilde ik het graag eens lezen.

Bies van Ede heeft in mijn opinie het verhaal van Robert Louis Stevenson zeer goed herwerkt. Aan het oorspronkelijke verhaal heeft hij uiteraard niet gesleuteld, hij heeft alleen de schrijfstijl wat aangepast, zodat het moderner en toegankelijker voor deze tijdsgeest geworden is, hoewel het zich uiteraard nog steeds afspeelt in de 19de eeuw.

Het is een verhaal over een menselijk monster, en zoals van Ede al in het voorwoord aangeeft, zijn die enger dan welk imaginair monster dan ook. We herkennen onszelf er in, de tweestrijd tussen onze goed en slechte kant.

Het verhaal wordt verteld door de jurist, mijnheer Utterson. Hoe hij het verval van zijn goede vriend Dr. Jekyll heeft ervaren. Dr. Jekyll heeft Utterson zijn testament laten opstellen. Daarin staat dat wanneer hij komt te overlijden al zijn bezittingen moeten overgaan naar zijn vriend Mijnheer Hyde.

Utterson vindt dit merkwaardig en gaat op onderzoek uit. Iedereen die ooit Mijnheer Hyde heeft ontmoet vindt hem meteen een afgrijselijk individu, dus waarom erft hij dan alles van Dr. Jekyll?

Deze novelle leest zeer vlot weg, door het boeiende verhaal en door de uitstekende vertaling en herwerking van van Ede.
En natuurlijk weer een prachtige uitgave in de lijn klassiekers van Blossom Books. Een mooie stoffen hardcover met sierlijk gedrukt, gouden lettertype.

Een klassieker die je toch eens gelezen moet hebben en met deze uitgave is dat beslist een aanrader.

Meer recensies van melhartman-skynet-be