Toppertje

melhartman-skynet-be 30 april 2020 Auteur
Wat een goed boek! Ik twijfelde tussen het lezen van deze en een andere, en dacht: Wel, laat ik een paar hoofdstukken checken en dan zie ik wel. Je raadt het al, het bleef niet bij een paar hoofdstukken; ik had het boek op twee dagen tijd uit!

Er zijn meerdere hoofdpersonages, hoewel Tim de boventoon voert. We lezen dus over Tim Turner, in de ik-persoon. Hij wordt bij een van de meest prestigieuze bedrijven aangenomen, hoewel hij niet bij de top van zijn klas hoorde en hij eigenlijk over geen bijzondere kwaliteiten beschikt. Hij stelt zich er geen vragen bij, want hij wordt meteen ondergedompeld in de grootste luxe: een fantastisch appartement en een riant salaris. Het bedrijf waarvoor hij werkt doet aan online databeveiliging en meteen is hij het lievelingetje van de grote baas, hoewel hij daar amper iets voor gedaan heeft. Hij is het bedrijf volkomen loyaal, verliest er zelfs zijn vriendin door, maar dan krijgt hij verontrustend nieuws.

Het tweede hoofdpersonage is Jeff. Zijn belevenissen worden niet in de ik-persoon verteld. Daardoor is het ook makkelijk om onderscheid te maken tussen hem en Tim. Jeff wil wraak nemen op het bedrijf waar Tim voor werkt en hij heeft daar goede redenen voor.

In het begin en dan meer op het einde van het boek volgen we ook Emily, een vrouw die voor een advocatenkantoor in Den Haag werkt.

Alle drie de personages zijn sterk neergezet. Ook hun acties en gedachten komen geloofwaardig over. Hoewel ik Tim soms vervloekte om zijn daden, begreep ik het uiteindelijk wel. Niemand is feilloos, iedereen heeft een donkere en lichte kant. Mooi gedaan door Vern.

De auteur heeft duidelijk heel veel kennis van de IT-wereld. Het verhaal is een waarschuwing voor wat er met je data kan gebeuren. Hoe makkelijk het is voor sommigen om aan jouw persoonlijke informatie te komen, enkel door je surfgedrag.

Ik heb me bij dit boek geen seconde verveelt; het bleef tergend spannend tot het einde. Hoe Tim verblind wordt door de macht van geld en luxe, hoe die wereld in elkaar steekt, ook dat wordt met veel talent neergepend.
Sterke karakterbouw, spannend plot, interessant onderwerp en leuke personages. (Stiekem vond ik Claire en Kim de leukste)

Alles komt mooi samen op een heerlijk einde.

Sterke aanrader!

Meer recensies van melhartman-skynet-be